{{ctrl.notification}}
باغ پهلوان‌ پور

معرفی باغ پهلوان‌ پور

یکی از جاذبه های دیدنی در شهر مهریز استان یزد باغ پهلوان‌ پور می باشد، این باغ تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجاریه و متعلق به حسن ملارضا بوده که بعدها مالکیت باغ را به دامادش که یکی از تاجران بزرگ یزدی بنام علی پهلوان‌ پور بود سپرد، این باغ در گذشته به صورت دو باغ مجزا در کنار هم قرار داشته که با دیوار چینه ای از هم جدا بودند و یکی از آنها به حسن ملا علی ‌رضا تعلق داشته، بعد ها وقتی به پهلوان پور سپرده می شود این دیوار برداشته می شود و هر دو باغ به یک باغ تبدیل شد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتر در شهر مشهد می باشد.

شهر مهریز در جنوب دشت یزد و جنوب شرقی شیرکوه قرار دارد و شهر مهریز حدود ۱۶۰۰ سال قدمت دارد و به دوران حکومت ساسانیان بازمی گردد، اما باغ پهلوان پور مهریز از جاذبه های دیدنی و معروف در شهر مهریز که قدمت آن به دوران قاجار بازمی گردد، باغ پهلوان پور مهریز در شهرک زارعین و محله مزویرآباد واقع شده، اززیباترین باغ های ایرانی محسوب می شود، معماری باغ پهلوان پور به سبک باغ سازی کهن ایرانی می باشد و معماری آن تلفیق معماری کوشکی و حیاط مرکزی نشان دهنده فرهنگ و هنر قرن‌های بسیار دور در ایران می باشد.

 

جاذبه های دیدنی در نزدیکی باغ پهلوان پور مهریز یزد

از جاذبه های نزیدک به باغ پهلوان پور می توان به پارک سرو، چشمه حسن ‌آباد، باغ خوشنویس، کوه ریگ، قلعه مهرپادین، قلعه سریزد، باغ آهو، کاروانسرای زین الدین، برج بادگیر شکیب و قلعه باغ دهوک منطقه تاریخی غربالبیز اشاره کرد، درادامه به معرفی این جاذبه ها می پردازیم.

 

ثبت ملی باغ پهلوان پور

باغ پهلوان پور یکی از ۹ باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و نمونه بارز یک باغ ایرانی که قدمت آن به اواخر دوره قاجار باز می گردد در تاریخ 7 مهر 1381 هجری شمسی با شماره ثبت 6334 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و امروزه تبدیل به یک هتل رویایی شده است.

مشخصات باغ پهلوان پور مهریز

باغ پهلوان پور مهریز دارای بخش های مختلفی می باشد، داخل این باغ زیبا جوی های آب و درختان چنار، چندین قنات و فضای سرسبزی وجود دارد، که در آن منطقه کویری خودنمایی می کند. از معروف ترین قنات های این باغ می توان به قنات شاه حسینی و قنات مزویرآباد اشاره کرد. آب جاری در نهرهای درون باغ از قناتی به نام قنات حسن‌آباد سرچشمه می ‌گیرد، این باغ همچنین دارای ۱۶ حق آبه می باشد که هر 12 روز یکبار به این باغ تعلق دارد و مدت زمان آن حدود ۱۰ دقیقه است. درون محوطه ی باغ پهلوان پور درختان کهنسال و استواری وجود دارد که علاوه بر درخت چنار درختان میوه نظیر درختان بادام، خرمالو و انار نیز وجود دارد، از دیگر دیدنی ها و بخش های این باغ می توان به برج، اصطبل و کاهدان، کوشک یا شربت‌ خانه، زمستان‌ خانه، کارگاه‌ های قالی‌بافی، ریسندگی و انبار می باشد که در دوره قاجار ساخته شده و تزیینات آنها به دوره زندیه باز می گردد، در ادامه با بخش های مختلف باغ بیشتر آشنا خواهید شد.

 

زمستان ‌خانه

یکی از بخش های باغ پهلوان پور که در دوره ی پهلوی احداث گردیده زمستان خانه می باشد، این بنا دارای یک طبقه و دارای قسمت هایی نظیر اتاق‌ های نشیمن، پستو، مطبخ و طنبی می باشد. این بنا به شکلی ساخته شده بود که فقط در فصل های سرد زمستان قابل استفاده بود.

 

کارگاه ‌های قالی ‌بافی، ریسندگی و انبار

از دیگر بناهای باغ پهلوان پور که در دوره قاجار در قسمت شمالی باغ ساخته شده‌ اند، کارگاه‌های قالی ‌بافی، ریسندگی و انبار می باشد، این بناها محل استقرار و سکونت خدمه و کارگران این باغ بزرگ بوده است. با تهیه بلیط لحظه آخری هواپیما مشهد یزد در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه برخوردار شوید.

موزه مردم ‌شناسی

موزه مردم ‌شناسی از دیگر بخش های جذاب و دیدنی در باغ پهلوان پور می باشد،  که در آن آثار تاریخی با ارزشی همچون ابزارآلات مشاغل بومی، ظروف پخت غذا، کتیبه‌های قدیمی، پوشاک سنتی و ... که به 400 اثر می رسد.

 

برج، اصطبل و کاهدان

در بخش ورودی باغ بخش‌هایی همچون برج، اصطبل و کاهدان قرار دارند. این سه بخش همگی در زمان قاجار ساخته شده‌اند؛ ولی تزیینات بنای برج همچون تزیینات بناهای دوره زندیه است.

 

کوشک

کوشک یکی از بخش های جذاب و دیدنی در باغ پهلوان پور مهریز که از زیباترین و باشکوه ‌ترین بنای این باغ می باشد که در زمان قاجاریه در امتداد مسیر اصلی باغ ساخته شده، کوشک یا شربت‌خانه از ۲٫۵ طبقه تشکیل شده و دارای قسمت‌های مختلفی نظیر تالار، گوشواره‌ها،‌ عمارت کلاه ‌فرنگی، حوض‌ خانه می باشد جالب است بدانید آب قنات حسن آباد از وسط کوشک عبور می کند. جالب است بدانید در نزدیکی کوشک بناهای دیگری همچون آشپزخانه، انباری و حمام وجود داشته که بر اثر زمان بر زیر زمین مدفون شده بود و در حفاری های انجام شده از زیر خاک بیرون آورده شدند.

چشمه حسن ‌آباد

  قنات حسن آباد یکی از دیدنی های نزدیک به باغ پهلوان پور می باشد که آب نهرهای باغ پهلوان پور را تامین می کند و از وسط كوشک باغ پهلوان پورعبور می نماید، این قنات از كوه‌های غربالبیز آغاز و از شهرستان مهریز تا روستای دهنو، حسن‌ آباد و مریم ‌آباد یزد عبور می کند. كانال های قنات حسن آباد بدون هیچ ‌گونه املاحی از جمله كلسیم، سدیم، منیزیم می باشد و تغذیه‌ كننده اصلی آب این قنات تشكیلات آهكی در منطقه می باشد، در مسیر قنات حسن آباد آسیاب دو سنگی ، آسیاب حاجی ملا ماشاءاله وآسیاب ریگ نیز قرار دارد، عمق مادرچاه قنات دهنو و حسن ‌آباد حدود  ۴۰ متر می باشد، میزان آب دهی قنات حسن ‌آباد به میزان بارندگی سالانه در شیركوه بستگی دارد. میزان آب این قنات در فصل بهار و سال های پر آبی به 200 لیتر و در فصل‌های تابستان و پاییز میزان آن به ۱۱۰ لیتر در ثانیه می ‌رسد.

 

باغ خوشنویس

یکی از جاذبه‌ های گردشگری مهریز باغ خوشنویس مهریز می باشد، باغ خوشنویس مهریز متعلق به دوران قاجار است، این باغ از بناهای فرهنگی و تاریخی با المان‌های هنر، معماری و طبیعی شگفت انگیزی می باشد، باغ خوشنویس دارای درختان تنومند و سالخورده‌ای می باشد و از آب و هوای مطبوع و داپذیری نیز برخوردار است. باغ خوشنویس دارای یک ساختمان بسیار زیبا می باشد که این یاختمان از بخش های مختلفی نظیر اتاق‌های نشیمن، انبار، اصطبل و مطبخ تشکیل شده است. این باغ ایرانی نیز به اقامتگاه بومگردی تبدیل شده است

 

کاربری باغ پهلوان پور

این باغ زیبا و تاریخی از سال ۱۳۸۸ بعنوان یک هتل مورد استفاده قرار گرفته شما می توانید در این باغ زیبا برای اقامت خود چند روزی اتاقی را رزرو نمایید و در آن اقامت کنید. باغ پهلوان پور دارای ۱۳ اتاق با ظرفیت‌های یک ‌تخته تا چهارتخته دارد.

امکانات باغ پهلوان پور

باغ پهلوان پور دارای امکاناتی رفاهی و تفریحی نظیر پارکینگ رایگان با ظرفیت ۴۰۰ خودرو، فضای سرسبز دل انگیز، تخت‌های متعدد برای استراحت، رستوران، زمین فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی، میز تنیس، فوتبال دستی و سوییت‌های سنتی و ... برای گردشگران می باشد.

 

ساعت بازدید از باغ پهلوان پور

برای بازدید از باغ پهلوان پور می توانید از ساعت 8 صبح تا 18:30 مراجعه نمایید. این باغ زیبا فقط در ایام ۲۸ صفر، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی ع و امام جعفر صادق ع، رحلت امام خمینی تعطیل می باشد. آس چارتر به شما این امکان رامی دهد تا باکمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران یزد را از این سامانه به راحتی دریافت نمایید.

 

هزینه بازدید از باغ پهلوان پور

برای بازدید از باغ پهلوان پور باید مبلغی حدود 5 هزار تومان برای گردشگران ايرانی و مبلغی حدود 20 هزار تومان برای گردشگران خارجی پرداخت شود.

بهترین فصل بازدید از باغ پهلوان پور مهریز

بهترین فصل بازدید از طبیعت چشم‌ نواز باغ پهلوان پور مهریز بهترین فصل پاییز و بهار می باشد که هوا معتدل تر می باشد.

آدرس باغ پهلوان پور مهریز: استان یزد، مهریز، خیابان مطهری، باغ پهلوان پور مهریز

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range شنبه 22 مهر 1402 remove_red_eye 3272 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

باغ پهلوان پور در چه سالی در فهرست یونسکو به ثبت رسید؟

باغ پهلوان پور در سال ۱۳۹۰ هجری شمسی در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

باغ پهلوان پور در کجا قرار دارد؟

باغ پهلوان پور در خیابان مطهری شهرستان مهریز استان یزد واقع شده است.