{{ctrl.notification}}
باغ موزه هفت تنان شیراز

باغ موزه هفت تنان شیراز

شیراز مهد گل و گلاب شهری با آوازه که شاعران بزرگی را در خود پرورانده است، شهر عاشقی با شعرهای حافظ، شهر باغ های سرسبز و رویایی، شهری پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی که عاشقان بسیاری دارد و هر ساله گردشگران و توریست های زیادی از سرتاسر ایران و خارج از ایران را به خود جذب می کند، شیراز دارای گنجینه های با ارزشی از گذشته های خیلی دور می باشد، گنجینه های با ارزشی که باعث شده شیراز لقب شهر موزه ها را به خود اختصاص بدهد. در این مقاله آس چارتر قصد دارد تا یکی از جاذبه های باستانی این شهر زیبا موزه هفت تنان را برای شما معرفی کند تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما ایان امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما لحظه آخری مشهد شیراز خود را به راحتی از این سامانه دریافت نمایید. 

باغ موزه هفت تنان شیراز

معرفی باغ موزه هفت تنان شیراز

شیراز باستانی ترین شهر پر جاذبه ایران که جذابیتش ورد زبان تمام مردم جهان است، باغ موزه هفت تنان شیراز یکی از باستانی ترین جاهای دیدنی در شیراز است، که در دامنه کوه چهل تنان شیراز و در قسمت شمالی آرامگاه حافظ شیرازی واقع شده است. قدمت این باغ موزه به دوران حکومت زندیان و عمارت آن به دوره کریم خان زند باز می گردد. مساحت این عمارت حدود ۳۳۸۸ مترمربع و ۹۸۸ مترمربع زیربنا آن می باشد که توسط معماران زبردست ایرانی ساخته شده است. این باغ موزه در گذشته محل عبادت درویشان بوده است و امروزه این عبادتگاه به موزه سنگ تغییر پیدا کرده است.

باغ موزه هفت تنان شیراز

نامگذاری باغ موزه هفت تنان

باغ موزه هفت تنان یکی از با ارزش ترین باغ هایی است که مردم بومی شیراز در گذشته خیلی به این باغ اهمیت می دادند و برایشان دارای ارزش والایی بوده است. آن هم به این خاطر که مردم بومی برای برآورده شدن آرزو ها و حاجات و درخواست برای بارش باران به این باغ  می آمدند و از خداوند درخواست و طلب حاجت می کردند تا حاجت هایشان برآورده شود. در این باغ موزه هفت قبر از هفت عارف معروف و مشهور ایرانی قرار دارد، که بر روی آنها هیچ لوح و نوشته ای قرار ندارد و این افراد گمنام هستند یکی از دلایلی که به این باغ هفته تنان می گویند وجود این 7 مقبره می باشد.

باغ موزه هفت تنان شیراز

مقبره های باغ موزه هفت تنان شیراز

همانطور که در بالا گفته شد در این باغ هفت سنگ قبر وجود دارد که هیچ اطلاعاتی از افرادی که در آن دفن شده اند موجود نمی باشد، اما از تحقیق بر روی سنگ قبرها می توان قدمت آنها را به دوره زندیه نسبت داد و اینکه آنها 7 درویش بوده اند که در این قبور دفن شده اند. این قبور از دارای ابعاد وظاهری یکسان می باشند و ابعاد این سنگ قبر ها حدود 360 در 78 سانتی متر است، و در جلوی ساختمان عمارت و پایین تر از حوض در میان درختان به طوری موازی درکنار هم قرار گرفته اند، به این صورت که 6 قبر در یک ردیف و یکی از قبور دیگر پایین تر از بقیه قرار گرفته است. همچنین بنای 40 مقام نیز در پایین تر از قبر هفت تنان قرار گرفته است، و بقعه های دیگری نیز از دو عارف و ادیب بزرگ شیرازی بنام های شیخ ابواسحاق و حشمت شیرازی را هم به خاک سپرده‌ شده اند.

باغ موزه هفت تنان شیراز

موزه ی سنگ در باغ هفت تنان شیراز

در این باغ موزه سنگ نوشته هایی متعلق به قرون 3 الی 11 هجری قمری وجود دارد، نمونه‌هایی ارزشمند و کمیابی از کتیبه‌های باستانی و سنگ‌های تاریخی در این موزه  نگهداری می ‌شود، بر روی این کتیبه‌ها و سنگ‌های تاریخی نوشته های با خطوط نستعلیق، کوفی، نسخ، ثلث و توقیع حک شده است، و همچنین سنگ های تاریخی دیگری نیز در این موزه وجود دارد، سنگ هایی سنگ‌هایی از پاسارگارد، تخت‌جمشید، تابوت‌های سنگی به‌جامانده از قبل  اسلام، خانه زینت‌الملوک، سنگ قبرهای باستانی و ... که قدمت آنها به دوره ساسانیان و قاجاریان باز می گردد، به همین دلیل این موزه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت موزه سنگ نام گذاری گشت. باغ موزه هفت تنان در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

باغ موزه هفت تنان شیراز

معماری باغ هفت تنان شیراز

باغ موزه هفت تنان یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی در شیراز بامعماری بی نظیر ایرانی می باشد، این باغ دارای معماری منحصربفردی می باشد، که عمارت شامل دو طبقه است، در قسمت شمالی و طبقه دوم این عمارت، یک تالار بزرگ با دو ستون سنگی قرار دارد، بر روی این دو ستون نقوش زیبایی با رنگ روغن طراحی شده است. در این بنا هفت هنر معماری کهن ایرانی شامل: گچ‌بری، آینه‌کاری، کاشی کاری، حجاری، منبت‌کاری و نقاشی به کار رفته است. تالار این عمارت با سقفی چوبی و با کاشی های قرمز وسنگ های مرمر لیمویی رنگ پوشیده شده است. همچنین این عمارت دارای پنجره های چوبی در اندازه های مختلف که بزرگترین آن رو به حوض و درختان سرو و نارنج و کاج 200 ساله در داخل باغ باز می شود که نمای بسیار زیبایی دارد. در طبقه دوم این تالار بر روی دیوار نقاشی های با رنگ روغن وجود دارد که معنی و مفهوم خاصی را در بردارد. این نقاشی های ارزشمند در سال‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ شمسی توسط توسط نقاش و هنرمند محمد باقر جهان میری مرمت شده است. در دو طرف تالار، دو اتاق کوچک با ابعادی بالغ بر 28 متر وجود دارد. در جلوی درب ورودی تالار نیز دو ایوان وجود دارد که با نقش و نگار هایی زیبا و سنگ مرمر تزئین شده و جذابیتی خاصی را به این عمارت بخشیده است. این طرح و نقاش های منحصر بفرد و زیبا توسط یکی از طراحان و نقاشان معروف در دوره زندیه به نام آقا صادق طراحی شده است.

باغ موزه هفت تنان شیراز

نقاشی های عمارت باغ هفت تنان شیراز

نقاشی های موجود در عمارت که بر روی دیوار در طبقه دوم قرار گرفته است، شامل نقوشی از 5 مجلس و بزم می باشد که این طراحی ها شامل: درویشی با تبرزین و کشکول، نقش موسی در حال شبانی، منظره شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم، و نقش درویش جوان می باشد. در ادامه این نقوش ترسیمی و داستانی زیبا را برایتان توضیح خواهیم داد.

درویشی با تبرزین و کشکول

از طرح های زیبای و چشم گیر بر روی دیوار عمارت هفت تنان طرح یک درویش پیر با کلاه سفیدی می باشد، این طرح یکی از زیباترین طرح هایی است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند در این تصویر چهره درویش که نسبتا غمگین است به زیبایی ترسیم شده است که می توانید در چهره او غم را به راحتی احساس کنید. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری تهران شیراز از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردارشوید.

باغ موزه هفت تنان شیراز

نقش موسی در حال شبانی

یکی ازآثار زیبای هنرمند نقاش آقا صادق در دوره زندیه بر روی دیوار عمارت باغ هفت تنان تصویر طراحی شده از جوانی حضرت موسی که در حال چوپانی کردن است را می بینید که تعدادی گوسفند در اطرافش قرار گرفته است.

منظره شیخ صنعان و دختر ترسا

از دیگر تصاویر طراحی شده بر روی این دیوار شیخ صنعان و دختر ترسا می باشد، که تصویر ترسیم شده روایت عشق افسانه‌ای شیخ صنعان به دختر ترسا می باشد، در این تصویر شیخ صنعان نگاهش به سمت دختر و دختر ترسا نیز به شیخ خیره مانده است. این نقاشی داستان زیبایی دارد که شاید شما هم آنرا شنیده باشید.

باغ موزه هفت تنان شیراز

نقش ابراهیم

داستان قربانی کردن حضرت اسماعیل توسط پدرش حضرت ابراهیم را همه می دانیم و بارها شنیده ایم، در این عمارت نیز بر روی دیوار می توانید این واقعه را مشاهده نمایید، در این تصویر حضرت ابراهیم با شمشیری به دست در حال قربانی‌ کردن فرزندش می باشد، که می توانید اوج خلاقیت این هنرمند نقاش را به وضوح در این تصاویر ببنید.

نقش درویش جوان

در آخر به نقاشی که متعلق بت شاه عباس صفوی می باشد می رسیم. از آنجایی که شاه عباس یکی از شاهانی بود که در لباس مبدل درویشی به مردم کمک می کرد و در میان مردم حضور داشت، این تصویر نقاشی شده هم نمایانگر همین موضوع می باشد.

باغ موزه هفت تنان شیراز

جاذبه های دیدنی در اطراف باغ هفت تنان شیراز

شیراز همانطور که می دانید دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی می باشد، که می توانید در هنگام بازدید از باغ هفت تنان شیراز به بازدید از تعداد زیادی دیگر از مکان های دیدنی این شهر بپردازید، این جاذبه ها شامل: پارک کوه پایه، آرامگاه حافظ، دروازه قرآن، سعدیه، آرامگاه خواجوی کرمانی و ... می باشد.

باغ موزه هفت تنان شیراز

بهترین زمان برای بازدید از باغ موزه هفت تنان شیراز

شیراز دارای آب‌ وهوای معتدل و مدیترانه‌ای می باشد که تابستان‌های گرمی دارد، بهترین فصل برای سفر و بازدید از  باغ هفت تنانی بهار خصوصا اردیبهشت‌ ماه می باشد.

زمان بازدید از باغ هفت تنان شیراز

باغ هفت تنان شیراز این جاذبه پر بازدید، در همه روزهای هفته به جز روزهای دوشنبه و روزهای تعطیلات رسمی باز می باشد و ساعت بازدید آن از ساعت 8 صبح تا ساعت 19 می باشد.

باغ موزه هفت تنان شیراز

هزینه بازدید از باغ هفت تنان شیراز

برای بازدید از این باغ زیبا باید هزینه ای برای ورودی پرداخت کنید، هزینه ورودی و قیمت بلیط باغ موزه هفت تنان شیراز برای گردشگران داخلی مبلغ 5 هزار تومان می باشد و برای گردشگران خارجی حدود 20 هزار تومان می باشد.

مسیر دسترسی به باغ موزه هفت تنان شیراز

برای دسترسی به باغ هفت تنان می توانید از بزرگراه شیراز پارسه بعد از عبور از دروازه قرآن در انتهای بلوار هفت تنان می توانید به این باغ برسید. حتی می توانید با استفاده از تاکسی و اتوبوس خود را به راحتی به این باغ برسانید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر در شهر مشهد می باشد.


آدرس باغ موزه هفت تنان شیراز: فارس، شیراز، پای کوه چهل مقام، شمال آرامگاه حافظ، روبه‌روی چهل مقام، موزه سنگ شیراز

 

date_range دوشنبه 26 دی 1401 remove_red_eye 113 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0