{{ctrl.notification}}
باغ خونی مشهد

باغ خونی مشهد

همه کسانی که اسم مشهد را می شوند تصور تنها مذهبی از این شهر دارند در صورتی که اتفاقات تاریخی بسیاری در این شهر  افتاده که باعث داستانها و بناهای زیادی شده است که یکی از آنها باغ خونی است. اگر شما هم تا کنون داستان باغ خونی را نشنیده اید یاحتی نمی دانید این باغ کجاست بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا تاریخ این بنا و اتفاقاتی که در آن افتاده را دنبال کنیم. شما میتوانید با رزرو بلیط هواپیما چارتر ارزان اصفهان مشهد از آس چارتر از تخفیفات ویژه برخوردار شوید.

باغ خونی مشهد

علت نامگذاری باغ خونی مشهد

مشهد دارای آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی زیادی است که بعضی از آنها بسیار شناخته شدهمی باشند و برخی نه تنها توسط ایرانناشناخته است بلکه حتی تعدادی از افراد بومی این منطقه هم آنرا نمی شناسند و از وجود آن بی خبر هستند، یکی از این بناها کهممکن است تا کنون حتی نام آنرا نشنیده باشید باغ خونی مشهد است، با شنیدن این نام شاید شما تصور کنید دلیل نامگذاری این باغمربوط به داستانهایی با وجود جن یا اتفاقات ترسناک است اما این اتفاقات نه مربوط به جن نه مربوط به اتفاقات ماوراء الطبیعه است. این نامگذاری کاملا علت تاریخی دارد و در این باب دو داستان مطرح شده که در ادامه به آنها می پردازیم.

باغ خونی مشهد

اولین مورد میگه این اسم فقط اشاره به چشمه داره یعنی در فارسی پهلوی اسم باغ خان یک یا باغ خونیک بود که به معنی چشمه بوده،حتی در قدیم به این باغ، باغ چشمه هم می گفتند چون چند چشمه در آن قرار داشت و این باغ را به نوعی تبدیل به بهشت کرده بود. این باغ در ابتدا به باغ خین و سپس در طی زمان به باغ خونی تغییر نام داشت.

اما دومین داستان که واقعا بوی خون میده این داستان که تعریف می کنیم؛ در سال ۱۳۲۰ روس ها مردمی که در حرم مطهر رضوی ومسجد گوهرشاد تحصن کرده بودند و به توپ بستند و مردم زیادی در این اتفاق جان خود یا عزیزانشان را از دست دادند که محل به توپ بستن مرد بی گناه دقیقا همین باغ بود. یعنی از این نقطه شلیک توپ انجام شده است. در این داستان روایت شده بعد از به توپ بستن مردم اجساد آنها در این باغ دفن شده و برای همین نام این باغ را باغ خونی نهادند.

باغ خونی مشهد

مالک باغ خونی مشهد

در اسناد مالکیت این باغ به دست حاج محمد محدی تاجر قندهاری بوده است و کاملا در آغاز یک ملک شخصی بوده که در زمان قاجاربه بانک استقراضی که یک بانک روس است می افتد و پس از انقلاب در یک عهدنامه ایران و شوروی سابق تعهد میکنند که همه اموالبانک استقراضی به دولت ایران واگذار گردد که یکی از اموال بانک استقراضی همین باغ خونی است، تنها شرط آن هم این است که یکیاز سه ساختمان داخل باغ کنسولگری شوروی شود. در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی وزارت خارجه ایران تصمیم می گیره باغ خونی و به کنسولگری شوروی بدن تا کارهایی که می خواهند را انجام دهند. روس ها در این سالها همه سعی خود را می کند که مالکیت این باغ رابه دست گیرد که در سال ۱۳۱۲ بانک مرکزی مالکیت آنرا به دست می گیرد تا پایانی برای این کشمکش باشد. بعد از انقلاب مالکیت این باغ به بانک کشاورزی می رسد و بانک کشاورزی هم آنرا در اختیار نیروی انتظامی می گذارد و نیروی انتظامی در آن مستقر می شوند. شما هم تنها با خرید بلیط هواپیما ارزان می توانید از این بنای زیبا بازدیدکنید.

باغ خونی مشهد

معماری باغ خونی مشهد

این باغ شبیه ذوزنقه و بسیار وسیع ساخته شده و در آن انواع درختان کاشته شده است و حتی فاصله بین درختان رعایت شده که بهزیبایی این بنا کمک کند. در ساخت این باغ دقت شده که از درختان متناسب با آب و هوای این اقلیم بهره گیرند. در مرکز باغ یک عمارت ساخته شده که همچنان پابرجاست  و حدود ۹۰۰ متر وسعت دارد و در قسمت شمالی باغ هم دو بنا ساخته شده است. بازدید از این باغحتی اگر از جنبه فضای سبز آن بخواهیم در نظر بگیریم بسیار زیباست و خالی از لطف نیست. اکنون اداره میراث فرهنگی در پی مرمت بنا و حتی فضای سبز این باغ ایرانی می باشد. برای تفریح در این باغ نیازی به پرداخت هزینه به عنوان ورودی نیست. بازدید از این باغ در اردیبهشت که درختان و زمین زنده می شوند لطف دیگری دارد و انسان را زنده می کند.

باغ خونی مشهد

علت ساختن این مکان شاید برای شما هم سوال باشد اصلا این باغ با این همه درگیری چرا باید ساخته می شد؟

جواب سوال شما هم در همین مقاله است پس همراه ما باشید. در دوره قاجار عده ای از معماران باهم تصمیم گرفتند باغی کاملا ایرانی مطابق معیارهایی که مهم در بناهای ایرانی ومطابق سبک زندگی ایرانیان، بسازند تا اثر ماندگاری هم از ایشان به جا مانده باشد، در راستای این هدف عده زیادی از معماران دستبه کار شدند و این باغ زیبا که نماد باغ ایرانی است در شش هکتار طراحی و ساختند. که اکنون تنها گوسه کوچکی از این هنر فاخر راشما می توانید ببینید و از دیدن آن لذت ببرید اما در آغاز یک باغ بی نقص و تمام عیار با سه ساختمان بی نظیر وجود داشت که متاسفانه ما موفق به دیدن آن همه هنر و زیبایی نشدیم.

باغ خونی مشهد

این باغ در آن سالها یکی از شاهکارها و زیباترین باغهای ایران و مشهد بود که در کناره شهر واقع شده بود و اکنون پس از سالها و باگسترش شهر مشهد این باغ در مرکز شهر قرار گرفته است. ایرانیان از دیرباز یعنی از سه هزار سال قبل علاقه داشتند در اطراف خانه های خود باغ احداث کنند و اولین باغ احداث شده به زمان هخامنشیان برمی گردد ولی اکنون جای این باغهای بی نظیر را ساختمان های مکعبی و مدرن شهری گرفته اند.

باغ خونی مشهد

باغ خونی یا باغ چشمه دارای سه عمارت با زیبایی کم نظیر بوده که متاسفانه بر اثرمرور زمان و بی توجهی تنها یک ساختمان از آن باقی مانده است. این باغ تنها باغ ایرانی موجود در مشهد است که در سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسیده است. برای خرید بلیط هواپیما لحظه آخری مشهد بهتر است از طریق وب سایت آس چارتر اقدام کنید تا علاوه بر مقایسه قیمت های آن در روزهاو ساعتهای مختلف بتوانید به راحتی از پایین ترین قیمت ‌رزرو بلیط هواپیما در روزهای مختلف اطلاع پیدا کنید.

باغ خونی مشهد

دسترسی به باغ خونی مشهد

این باغ ایرانی در خیابان عنصری مشهد که یکی از فرعی های خیابان امام رضاست و در فاصله نزدیک به حرم مطهر رضوی قرار دارد. برای رفتن به باغ خونی مشهد باید ابتدا خود را به میدان بسیج برسانید و از آنجا به خیابان عنصری ۹ بروید. نزدیکترین ایستگاه مترو بهاین جاذبه تاریخی در مشهد ایستگاه بسیج است. همچنین شما می توانید از اتوبوس های BRT و یا تاکسی های خطی و اینترنتیدرون شهری نیز استفاده کنید که دسترسی به این بنا به سادگی امکان پذیر است.

ساعات کاری باغ خونی مشهد

ساعات کاری این مجموعه از ساعت ۹ تا ۱۷.۳۰ می باشد، این مجموعه زیر نظر شهرداری مشهد و میراث فرهنگی مشهد اداره میشود.

باغ خونی مشهد

باغ های ایرانی میراثی اصیل و بی نظیر می باشند که تنها یکی از این آثار در مشهد موجود است که در بردارنده فرهنگ و تاریخ ما میباشد و امروزه با توجه به گسترش شهر نشینی و آپارتمان سازی حفظ این آثار بسیار لازم و صروری می باشد. این آثار در واقع شناسنامه ملت ایران می باشند و یادگار نیاکان ما هستند. اما اکنون حتی تعداد بی شماری از مشهدی ها این تنها باغ ایرانی موجود درمشهد را نمی شناسند. 

باغ خونی مشهد

موقعیت جغرافیایی باغ خونی مشهد

مشهد، در فاصله 500 متری حرم مطهر رضوی، حد فاصل میدان بیت المقدس (فلکه آب) و میدان بسیج (فلکه برق)، انتهای خیابان عنصری ۹

 

برای خرید بلیط هواپیمابهتر است از طریق وب سایت آس چارتر اقدام کنید تا علاوه بر مقایسه قیمتهای آن در روزهاو ساعتهای مختلف بتوانید به راحتی از پایین ترین قیمت ‌رزرو بلیط هواپیما در روزهای مختلف اطلاع پیدا کنید. 

 

date_range پنجشنبه 08 دی 1401 remove_red_eye 88 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0