{{ctrl.notification}}
اورامانات ایران

اورامانات ایران

کردستان یکی از شهرهای تاریخی و زیبای کشورمان ایران است، این شهر دارای طبیعت بکر و بی ‌نظیر و تاریخ و فرهنگ اصیلی می باشد، کردستان سرزمین طبیعت جنگل‌ها، سرزمین یکی از اصیل‌ ترین اقوام ایرانی است، مناطق بکر و جاذبه‌های تاریخی و آب و هوای کوهستانی دلپذیر گردشگران و مسافران زیادی را سالانه به سوی خود می کشاند، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از دلپذیرترین و دیدنی ترین جاهای جذاب این شهر به نام اورامانات بپردازد تا پایان این مقاله همراه ما باشید. جالب است بدانید این روستای جذاب چند سالی ست که لوکیشین یکی از سریال های محبوب بنام سریال ( نون خ )  که از شبکه یک با بازی و کارگردانی سعید آقاخانی پخش شده است، می باشد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما چارتر در شهر مشهد می باشد.

اورامانات ایران

معرفی اورامانات

یکی از جاذبه های بکر و جذاب در کردستان اورامانات است که در منطقه ای اورامان شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان قرار گرفته است، جالب است بدانید این منطقه در بخشی مشترک بین ایران و عراق است، که از غرب به عراق و از جنوب نیز به استان کرمانشاه منتهی می شود. روستای تاریخی اورامانات از سه قسمت هورامان تخت، ژاورو و لهون تشکیل شده است. اورامانات دارای یک دشت پرپیچ ‌وخم با رودهای زیبا و چشمه‌های مشهورمی باشد. اورامانات شامل دو قسمت کوچک و بزرگ است که قسمت کوچک‌ آن در شهر حلبچه از توابع کشور عراق قرار دارد و  قسمت بزرگ  آن جزو استان‌های کرمانشاه و کردستان ایران می باشد. در اورامان مردم از اقلیت های شهرهای دیگر همچون تهران، مریوان، سنندج، حلبچه، جوانرود، کامیاران، روانسر و کرمانشاه سکونت دارند. در سال 2021 میلادی اورامانات در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. اورامان دارای جاذبه های تاریخی زیادی از جمله: مقبره و خانه پیر شالیار، مسجد حضرت عبدالله که از سنگ و چوب گردو ساخته شده و مکان های تاریخی در شهر سنندج همچون مسجد جامع، عمارت خانه کرد، حمام خان، بازار سر پوشیده و حمام شیشه ای، پارک تفریحی آبیدر، عمارت خسرو آباد ،دریاچه سد قشلاق، قلعه باستانی زیویه در سقز ، قلعه باستانی قمچقای در بیجار، تخت سلیمان در تکاب، دریاچه زریوار در مریوان، کتیبه تنگی‌ ور،روستای پالنگان در کامیاران، غار باستانی کرفتو در دیواندره و  کلی آبشار و انواع چشمه های دیدنی که می توانید از آنها نیز بازدید نمایید.

 

اورامانات ایران

تاریخچه اورامانات

منطقه اورامان بر اساس مدارک برجامانده و آثار تاریخی به دست آمده در نزدیکی دهکده‌های ناو، هجیج و اسپریز قدمت آن را به ۴۰ هزار سال پیش تخمین زده است، آثاری از زمان پارینه سنگی وسایل انسان‌های غارنشین، باقی‌مانده اجاق و تعدادی استخوان که شبیه به اسکلت بز کوهی است که در غارهای شانیدر و بیستون کشف شده است، همچنین یک گورسنگی بسیار بزرگی با سقفی گنبدی شکل و تعدادی خانه در این منطقه کشف شده که تاریخچه آن به بیش از ۳۰۰۰ هزار سال بازمی گردد، کنیبه ای نیز در نزدیکی روستای تنگی ور نیز کشف شد که بر روی آن تصاویری از فرمانروای آشوری‌ها بنام سارگون دوم حک شده بود، نوشته هایی نیز بر روی این کتیبه با خط میخی حک شده بود که با ترجمه کارشناسان این خط های میخی و نوشته ها موضوع حمله‌های فرمانروای آشوری‌ها به مناطق اورامان و زاگرس می باشد. برخی از مردم معتقدند که سابقه مرکزیت شهر اورامان به دوره ساسانیان می ‌رسد

 

اورامانات ایران

معماری اورامان

روستای زیبای و جذاب اورامان دارای طراحی و معماری بی نظیری می باشد که به‌ صورت پلکانی است. خانه های این روستا از مصالحی از جنس سنگ استفاده شده است و خانه های آن بصورت خشکه‌چین و پلکانی بر روی هم قرار گرفته اند، به شکلی که حیاط هر خانه پشت بام خانه‌ای دیگری است. مصالح مورد استفاده در خانه های این روستا، چوب درختان محلی و سنگ‌های موجود در طبیعت است. از نظر پلکانی این روستا شباهت زیادی به روستای ماسوله در آذربایجان دارد، به همین دلیل اورامان را روستای هزار ماسوله نیز می ‌گویند

 

اورامانات ایران

رودخانه سیروان

در این روستای زیبا یکی از طولانی ‌ترین رودخانه های استان کردستان قرار دارد، این رودخانه یکی اززیباترین و دلپذیرترین جاذبه های دیدنی در این روستا می باشد، این رودخانه زیستگاه  انواع پرندگان و ماهیان است که همچنین از این ماهی ها نیز بهره برداری می شود. رودخانه سیروان یک جاذبه تفریحی و توریستی است، در اطراف آن ایستگاه‌هایی قرار دارد که برای تفریحاتی همچون عکاسی و تصویربرداری و امکانات رفاهی دیگر وجوددارد، جالب است بدانید این رودخانه همچنین محلی برای تمرین و مسابقات قایقرانان داخلی و خارجی نیز کاربری دارد.

دریاچه اورامان

یکی از جاذبه های دیدنی در این روستا دریاچه زیبای زریبار یا زریوار می باشد. دریاچه زریبار در اصل یک تالاب است که ار هیچ رود و رودخانه ای سرچشمه نمی گیرد، این تالاب بزرگترین و زیباترین دریاچه‌ی آب شیرین در غرب ایران بشمار می آید، دریاچه اورامان دارای تمام اکوسیستم و شرایط یک تالاب بین‌المللی را دارد اما هنوز ناشناخته مانده است.

 

اورامانات ایران

وجه تسمیه نام اورامانات

اورامانات در زبان محلی این روستا هه ‌ورامان گفته می شود، اورامان را هورامان از دو بخش هورا و مان تشکیل شده است، مردم این روستا معتقدند هورا همان اهورا است. اهورامان یعنی خانه اهورامزدا از هور اوستایی در معنای خورشید و مان را به معنی خانه، که به معنای خانه و جایگاه خورشید است.

آداب و رسوم اورامانات

مردم اورامانات دارای آداب و رسوم متفاوتی می باشند، علاوه بر آیین‌ها و رسوم محلی از ادبیات غنی و پوشش خاصی نیز برخوردار می باشند، از آداب و رسوم آنها می توان به انواع و اقسام جشن‌ها و مراسم سنتی از جمله عروسی پیرشالیار، کومسای، بولاو روستای دولاوب، انار روستای سلین، توت فرنگی روستای شیان، گردو روستاهای هویه و سرهویه و جشن خرمن و ده های جشن دیگر اشاره کرد.

 

اورامانات ایران

مراسم پیر شالیار

یکی از مراسمی که در روستای اورامان هرساله در آخرین چهارشنبه و پنجشنبه قبل از ۱۵ بهمن برگزار می شود، مراسم پیر شالیار است، قدمت این مراسم که از تاریخی ترین مراسم های این روستا می باشد به حدود هزار سال پیش بازمی گردد، در این مراسم که در سه روز جشن گرفته می‌ شود، شامل ذبح دام قربانی، دف‌زنی، خوردن آش مخصوص، رقص محلی و شب ‌نشینی برگزار می شود.

پوشش مردم اورامان

مردم روستای اورامان دارای پوشش زیبایی می باشند. پوششی آنها شامل لباس های کردی است از بخش‌هایی مانند چوخه، کلاش، پانتول، ملکی شال، دستار، فرنجی، کله‌ بال، جافی، کلنجه و تشکیل شده است، پوشش مردها شامل پیراهن و پارچه ‌ای که یه شکل عمامه دور سرخود می ‌پیچند و کفش‌هایی به اسم کلاش که همان گیوه است به پا می ‌کنند. زن‌ها هم لباس‌هایی بلند برتن دارند و بر روی دوش قبا انداخته و طاس کلاه بر سر کی گذارند و روسری را دور آن می ‌پیچند.

 

اورامانات ایران

پوشش گیاهی اورامانات

اورامان دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی می باشد، که به همین دلیل این منطقه دارای تنوع گونه‌های گیاهی خاصی می باشد، که درختان میوه مانند انار انجیر، گردو توت و گلابی گرفته تا درختان بلوط و وون و پسته وحشی و گیاهانی چون ریواس و پیچک و کنگر و گل‌های رنگارنگی مانند میخک و نرگس و شب بو

پوشش جانوری اورامانات

این روستای زیبا همچنین دارای پوشش جانوری همچون سنجاب ایرانی،سیاهگوش، ‌کل ‌و ‌بز، ‌خرس‌ قهوه‌ای،‌ پلنگ،‌ کرکس، عقاب ‌طلایی‌ و‌ کبک  می باشد که از گونه های مهم جانوری در این منطقه محسوب می شوند. با تهیه بلیط هواپیما لحظه آخری مشهد کرمانشاه از سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

 

اورامانات ایران

صنایع دستی و سوغات اورامانات

مردم این روستا دارای هنرهای دستی با ارزشی و خوراکی های خوشمزه ای می باشد، از صنایع دستی می توان به گیوه، و بافتن قالی، نمد، گلیم، جاجیم، سجاده، ظرف‌های چوبی، سبد، شال، فلزهای کار شده، پارچه‌ها و لباس های منجوق دوزی شده، ظروف سفالی و… اشاره کرد. از محصولات خوراکی نیز می توان به خشکبار، شیر، پنیر، نان کلانه و محصولات کشاورزی نظیر گردو، قارچ، انگور، کرفس، انجیر، کنگر و ... اشاره کرد.

زبان و گویش روستای اورامان

روستای اورامان در روستای کردنشین کردستان قرار دارد، زبان مردم این منطقه هورامانی یا اورامانی و از زبان‌های گروه ایرانی نو غربی می باشد. زبان هورامانی دارای گویش‌های زازا و گورانی می باشد که به معنی غلط کردی خوانده می ‌شود.

دین روستای اورامان

مردم روستای اورامان در گذشته های خیلی دور، دوران پیش از اسلام پیرو آیین زرتشتی یا مزدیسنا بوده اند، اما امروزه مردم روستای اورامان اکثرا هورامان مسلمان سنی مذهب و پیرو مذهب شافعی و صوفیان و دراویش نیز در این روستا می باشند.

 

اورامانات ایران

غذاهای محلی اورامان

غذاهای لذیذ و معروف ناحیه اورامان می توان به آش دوغ، رشته پلو، خورش خلال بادام، آش گزنه، ترخینه و انواع خورش‌ها، خورش ریواس، هتیمچه، کباب کردی و کباب ماهی و قایرمه که به نوعی کنگر سوخاری است و ساوار پیلاو که با گندم جوشانده درست می شود، اشاره کرد. چند مورد از غذاهای محلی خوشمزه این منطقه را در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

کلانه

نان کلانه ظاهری شبیه پیتزا دارد، برای تهیه این نان از خمیر و انواع سبزی‌های خرد شده مانند: پیازچه خرد شده استفاده می شود که روی ساج پهن کرده و می پزند.

آش گزنه

یکی از انواع آش ها در این منطقه است که بسیار خوش طعم و خوشمزه است، دراین آَش از از گزنه و گیاهان معطری مانند پونه و کاکوتی استفاده می شود.

آش دوغ

از دیگر آش های پرطرفدار در این منطقه است که طعمی بی نظیر دارد، این آش شباهت زیادی به آش دوغ دارد اما با این تفاوت که در آن از کوفته ریزه و بلغور و سبزی‌های خشک استفاده می شود.

آش عدس بلغور

از دیگر آَش های پرطرفدار در مناطق کردنشین می توان به آش عدس بلغور اشاره کرد که در پخت آن از عدس و بلغور و سیب ‌زمینی استفاده می ‌شود.

 

اورامانات ایران

وسایل لازم برای سفر به اورامان

از آنجایی که اورامان در منطقه ای کوهستانی قرار دارد، برای رفتن به این روستا باید امکانات و لوازم مورد نیازی که ممکن است به آنها احتیاج پیدا کنید شامل: کفش مناسب پیاده روی، کلاه و عینک آفتابی همراه و عصای کوهنوردی، کفش مناسب کوه و لباس گرم اضافی به همراه خود داشته باشید.

 

اقامت در اورامان

اگر در این روستای زیبا  دوست داشتید شبی را بمانید، هتل هایی در اورامان برای اقامت وجود دارد، این هتل ها مدرن و مجلل هستند و دارای معماری سنتی هستند و دارای امکانات رفاهی زیادی می باشند. همچنین اگر علاقه مند هستید که شبی رادر خانه های سنتی روستا اقامت کنید می توانید از ویلاها و سوییت های روستایی استفاده کنید، اقامت در این خانه ها در فضای سرسبز روستا لذت بسیار زیادی دارد.

 

اورامانات ایران

بهترین زمان سفر به استان کردستان و دهکده اورامان

اگر قصد دارید به کردستان و به روستای اورامانات سفر کنید بهترین فصل برای سفر اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر است. اگر می خواهید سرسبزی دلپذیر این روستا را ببنید می توانید در ماه های فرودین و اردیبهشت به سفر بروید، اگر علاقه مند به اسکی و برف بازی هستید می توانید در فصل زمستان به آن سفر کنید.

آب و هوای اورامان

اورامان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد، چشمه‌ها و چراگاه‌ها و رودخانه های سیروان و لیله که از وسط این دهکده زیبا می گذرد طراوات خاصی را به این دهکده بخشیده است، آب و هوای این روستا بسیار دلپذیر است و می توانید در این هوا چند روزی را اقامت کنید و از هوای پاک و طراوت آن لذت ببرید.

 

اورامانات ایران

مسیر دسترسی  به اورامان

برای دسترسی به روستای اورامان باید ابتدا از تهران با طی کردن مسیر ۶۶۰ کیلومتری و عبور از شهرهای ساوه، همدان و سنندج به سروآباد بروید و بعد به شهر مریوان که از توابع استان کردستان قرار گرفته است بروید، این روستا در قسمت جنوب‌ شرقی شهرستان مریوان قرار گرفته است. در ضمن شما می توانید ار طریق پرواز از تهران به فرودگاه سنندج بروید و از آنجا با تاکسی های فرودگاه یا خودروهای شخصی به این روستا بروید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارتر ارزان تهران سنندج را از این سامانه به راحتی تهیه نمایید.

 

آدرس روستای اورامان: ایران، استان کردستان، مریوان، جنوب شرقی شهر مریوان، هورامان تخت

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range پنجشنبه 15 تیر 1402 remove_red_eye 7246 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

پوشش مردم اورامان چیست؟

پوشش مردم اورامان شامل: چوخه، کلاش، پانتول، ملکی شال، دستار، فرنجی، کله‌ بال، جافی، کلنجه می باشد.

محصولات کشاورزی اورامان کدامند؟

محصولات کشاورزی اورامان شامل: گردو، قارچ، انگور، کرفس، انجیر، کنگر می باشد.

اورامان به چه معناست؟

اورامان از دو بخش هورا و مان تشکیل شده است، که به ترتیب معنای خورشید و خانه یا جایگاه و یا خانه خورشید می باشد.

اورامان در کجا قرار دارد؟

روستای اورامان در شهرستان سروآباد، غرب استان کردستان قرار گرفته است.