{{ctrl.notification}}
امکان مذهبی نجف

اماکن مذهبی نجف

نجف یکی از مهمترین شهرهای عراق است، این شهر به دلیل وجود مرقد امام نخست شیعیان، حضرت علی (ع) از موقعیت مهمی برخوردار شده است که سالانه پذیرای شیعیان بی ‌شماری از سراسر جهان است، این شهر به یکی از مهمترین مقصدهای سفر به‌ ویژه در ایام ماه محرم شناخته شده است. در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی اماکن مذهبی نجف می پردازد، با آس چارتر تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید به راحتی بلیط هواپیما ارزان تهران نجف را تهیه نمایید.

اماکن مذهبی نجف

حرم مطهر حضرت علی ع در نجف

نجف، یکی از مقدس‌ ترین شهرهای شیعیان و مرکز قدرت سیاسی شیعیان در عراق است و یکی از مهمترین و اصلی ترین اماکن مذهبی در نجف حرم مطهر حضرت علی ع می باشد که زائرین زیادی هرساله برای زیارت به این شهر سفر می کنند. این بارگاه مقدس نخستین بار توسط هارون خلیفه عباسی ساخته شده است و در طی دوره های مختلف پادشاهان صفوی، افشاریه و قاجاریه در بازسازی و ساخت تزئینات آن نقش مهمی داشته‌ اند. قبر مطهر حضرت علی (ع) درون صندوقی خاتم‌کاری‌ قرار دارد که در زمان شاه اسماعیل در دوران صفوی ساخته شده است، این آستان مقدس دارای یک گنبد طلایی، یک گنبدخانه، رواق‌های متعدد و یک صحن می باشد، در اطراف صحن اتاق‌هایی وجود دارد که متعلق به آرامگاه بزرگان است. صحن، چهار درب اصلی دارد که بزرگ ‌ترین آن‌ها باب الذهب می باشد.

اماکن مذهبی نجف

قبرستان وادی السلام نجف

قبرستان وادی السلام یکی از مقدس ‌ترین گورستان‌ های شیعیان و جهان اسلام است. قبرستان تاریخی وادی السلام به عنوان بزرگترین قبرستان جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است، این گورستان مقبره خیلی ازپیامبران، امامان و بزرگان وعلمای دینی و سادات مانند: مقبره حضرت هود و مقبره حضرت صالح که در ابتدای قبرستان وادی‌السلام قرار دارد ، مقام امام صادق ع و مقام امام زمان ع، مقام امام سجاد ع، مقام محمد حنیفه و مقام حضرت رقیه در این قبرستان واقع شده است.  

اماکن مذهبی نجف

قبر حضرت آدم نجف

قبر حضرت آدم یکی از مکان های دیدنی و زیارتی شهر نجف می باشد که در اواخر عمر خود و بعد از ساخت کعبه از دنیا رفته است و پیکر مطهر او را در مکه به خاک سپردند. که طبق روایات در زمان حضرت هود که به فرمان خدا به ساخت کشتی پرداخت و خداوند به حضرت نوح دستور داد تابوت حضرت آدم را از کعبه خارج کرده و با خود به کوفه بیاورد و پس از تمام شدن طوفان او را در نجف به خاک بسپارد. اگر به زیارت رفته باشید شاید با دیدن قبر حضرت آدم تعجب کنید اما جالب است طول قد حضرت آدم ۳۰ متر می باشد و نسبت به سایر قبرهایی که تا به امروز دیده ‌اید متفاوت است.

اماکن مذهبی نجف

مسجد حنانه نجف

از دیگر اماکن مذهبی در نجف می توان به مسجد حنانه اشاره کرد که در نزدیکی حرم مطهر حضرت علی ع و آرامگاه کمیل بن زیاد نخعی قرار گرفته است، حنانه به معنای گریه کننده است، و جالب است بدانید این مسجد قدمت زیادی از قبل اسلام دارد که طبق روایات بنای ای مسجد ایستاده و استوانه‌ ای شکل بوده که اهالی نجف به آن قائم مى ‏گفتند، زمانی که جنازه مطهر حضرت على ع را براى دفن به نجف مى ‏بردند، از جلوى این مسجد عبور کردند و بنای آن کمى انحنا پیدا کرده است و همچنین طبق روایات دیگر ابن زیاد در محرم سال ۶۱ هجری قمری، زمانی که قافله اهل بیت ع را به همراهى سر مطهر امام حسین علیه السلام و سرهاى سایر شهدا به اسارت می ‌برد، آنها را شبی در این مسجد قرار دادند در این زمان زمین مسجد حنانه از این مصیبت بزرگ سر به نوحه و زارى برداشت و صدایی شبیه به ناله بچه شتری که مادرش را گم کرده باشد بلند شد و برخى نیز می‌گویند که اهل بیت علیهم السلام با دیدن سرهاى شهدا سر به نوحه و زارى برداشتند و این منطقه به حنانه مشهور شد. در این مسجد ضریحی وجود دارد که منسوب به سر امام حسین است و به قولی محل دفن سر شریف امام حسین ع به شمار می آید.

اماکن مذهبی نجف

مرقد کمیل بن زیاد نخعی نجف

از دیگر اماکن مذهبی در نجف که در گورستان وادی السلام قرار گرفته است، مرقد کمیل بن زیاد نخعی است که از فرزندان و یاران باوفای حضرت علی (ع) بوده است. ایشان در سن 68 سالگی به دست حجاج ثقفی به شهادت رسید و در این مکان به خاک سپرده شد. آرامگاه کمیل در مسیر نجف به کوفه و در نزدیکی مسجد حنانه قرار دارد، این آرامگاه دارای یک صحن وسیع و گنبدی بزرگ است. دعای کمیل معروفی که نیز خیلی مشهور است در حقیقت دعای حضرت خضر است که امیر المؤمنین به کمیل آموخته بود.

اماکن مذهبی نجف

آرامگاه شیخ طوسی نجف

شیخ طوسی یکی از مشاهیر فقهای امامیه و بنیان‌ گذار حوزه علمیه نجف که در سن 23 سالگی از خراسان به عراق عزیمت کرد و 5 سال شاگرد شیخ مفید بود و بعد ها در نجف حوزه علمیه را تشکیل داد و خود به تدریس علوم دینی پرداخت و در سال 460 قمری درگذشت. بعد از مرگش در خانه اش دفن شد، اين مکان پس از مدتی تبديل به مسجدی گرديد که طی ده قرن گذشته يکی ازمراکز تدريس حوزه نجف شمرده می شود و هم اکنون مسجد شیخ طوسی یکی از مساجد مشهور نجف است و همچنین آرامگاه محمدمهدی طباطبایی معروف به بحر العلوم نیز می باشد. برای سفر به نجف می توانید بلیط چارتر هواپیما مشهد نجف از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

اماکن مذهبی نجف

مسجد سهله نجف

یکی از اماکن مقدس و زیارتی در نجف مسجد سهله است که در شرق شهر نجف و در 10 کیلومتری شمال شرقی حرم امام علی (ع) قرار دارد و یکی از 4 مسجد معروف و مهم در نجف و یکی از مساجد منتسب به امام زمان (ع) است که در قرن اول قمری ساخته شده است، مسجد سهله به عنوان يكی از مساجد بسيار با فضيلت كوفه عبادتگاه و منزلگاه بسياری از پيامبران از جمله حضرت ابراهيم، حضرت ادريس و حضرت خضر (ع ) و همچنين جايگاه بعضی از امامان شيعه مثل امام سجاد و امام صادق ع بوده است که در بعضی از بخش های این مسجد محراب هایی نیز به نام این امامان ساخته شده است. مسجد سهله كه با نام‌های ديگری از جمله مسجد سهيل، بنی ظفر و عبدالقيس هم شناخته می ‌شود. معماری مسجد سهله، تقريبا مستطيل با طول 140 متر، عرض 125 متر و مساحتی بالغ بر 17 هزار و 500 مترمربع و صحن مسجد به ابعاد 125 و 140 متر با ديواری به طول 22 متر است.

اماکن مذهبی نجف

مسجد کوفه نجف

یکی از اماکن مذهبی در نجف مسجد کوفه می باشد که در نزدیکی نجف واقع شده است، این مسجد در نزد شیعیان یکی از چهارمین مساجد بزرگ و مهم اسلام بعد از مسجد الحرام ، مسجد النبی و مسجد الاقصی محسوب می شود.. مسجد کوفه از همان ابتدای تاسیس ، یکی از مراکز فرهنگی شهر به شمار می رفت. هنگامی که امام علی (ع) در سال 36 هجری قمری وارد کوفه شد، ابتدا به مسجد کوفه رفت و در آنجا برای مردم سخنرانی کرد. و همانطور که میدانید در تاریخ ۲۱ رمضان بر اثر ضربه ای که در محراب این مسجد بر فرق مبارک ایشان خورده است به شهادت رسیده است. همچنین مزارهایی از شخصیتها و بزرگان در مسجد کوفه و اطراف آن وجود دارد که از جمله آن می‌توان به مرقد میثم تمار ، مرقد مسلم بن عقیل و مختار ثقفی و همچنین قبر مسلم بن عقیل، نماینده و سفیر امام حسین (ع) به کوفه، نیز در سمت شرق مسجد کوفه قرار دارد. از دیگر قبورامامان و سادات که در نزدیکی آن قرار دارد، قبرهای عاتکه و سکینه، دختران امام حسین ع می باشد.

اماکن مذهبی نجف

بهترین فصل سفر به نجف

نجف در منطقه کویری بدون پوشش گیاهی قرار گرفته است. به همین جهت تابستان‌های بسیار گرم و سوزان و زمستان‌های بسیار سرد و خشکی دارد، یکی از بهترین فصول برای سفر به نجف می تواند در اوایل بهار باشد، و یا در مواقع عزاداری برای اربعین یکی از بهترین فصول برای زیارت می باشد، زیرا امنیت در این روزها بیشتر است و می توانید به صورت گروهی به نجف سفر کنید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیمای خارجی ارزان در مشهد می باشد.

date_range پنجشنبه 28 مهر 1401 remove_red_eye 248 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0