{{ctrl.notification}}
اماکن مذهبی مشهد

آشنایی با اماکن مذهبی مشهد

مشهد پایتخت مذهبی ایران یکی از شهرهای توریستی زیارتی و تفریحی می باشد، این شهر سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر ومسافر از داخل و خارج از کشور می باشد، جاذبه های تاریخی و طبیعی و اماکن مذهبی در این شهر باعث شده که مشهد به یک قطب گردشگری و توریستی در ایران بشمارآید،

اماکن مذهبی مشهد

 در این مقاله آس چارتر سعی دارد به معرفی اماکن مذهبی مشهد بپردازد، آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بلیط هواپیما تهران مشهد خود را ازسایت و به راحتی تهیه نمایید. درادامه همراه ما باشید تا با چند مورد از این اماکن مذهبی آشنا شوید.

اماکن مذهبی مشهد

مسجد گوهرشاد

یکی از اماکن مذهبی و مساجد معروف در مشهدمقدس مسجد جامع گوهرشاد می باشد، که در سال 794 هجری شمسی در دوره تیموری تاسیس گردید. این مسجد به دستور دختر امیر غیاث الدین، همسر شاهرخ تیموری گوهرشادبانو در ضلع جنوبی حرم امام رضا (ع) ساخته شد، این مسجد دارای معماری زیبای اسلامی می باشد، این بنا به دست معمار معروف عصر تیموری قوام‌الدین بن زین‌الدین شیرازی طراحی شد.

اماکن مذهبی مشهد

مساحت این مسجد حدود 2850 متر مربع است و یکی ازمساجد چهار ایوانی می باشد، همچنین این مسجد یک صحن و یک گنبد فیروزه‌ای و دو گلدسته زیبا و هفت شبستان دارد، در ساخت این مسجد ازمصالحی مانند: آجر و گچ استفاده شده است. در بدو ورود به مسجد در بالای سر در ورودی ایوان دارلسیاده و همچنین ایوان مقصوره کتیبه ای وجود دارد که با خط زیبای شاهزاده بایسنقر میرزا نام  بانی مسجد نگاشته شده نوشته شده است.

آدرس مسجد گوهرشاد: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، جنوب حرم مطهر رضوی

اماکن مذهبی مشهد

آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه با شکوه خواجه ربیع مشهد یکی بنای تاریخی مربوط به عهد صفویه است این بنا به دستور شیخ بهایی و توسط شاه عباس صفوی و در اویل قرن یازده هجری قمری ساخته شده است. آرامگاه خواجه ربیع در یک باغ بزرگ باصفا قرار دارد که مساحت آن حدود 660 متر می باشد. باغ آرامگاه خواجه ربیع در روستای حسین آباد خواجه ربیع واقع شده است که جزو موقوفات مزار خواجه ربیع محسوب می ‌شود،

اماکن مذهبی مشهد

معماری آرامگاه به شکل هشت ضلعی و دارای چهار ایوان می باشد. بالای بنای خواجه ربیع ، گنبد فیروزه ای رنگ قرار گرفته است که ارتفاع آن تا کف ۱۸ متر می باشد. درون بنانیز یک ضریح طلایی رنگ و کاشی کاری‌های معرق با نقش‌های هنری و گیاهی زیبایی و نقوش اسلیمی و رنگ‌های فیروزه‌ای، طلایی و اخرایی تزئین شده است، آرامگاه خواجه ربیع در تاریخ 15 دی‌ ماه 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس آرامگاه خواجه ربیع: مشهد، انتهای بلوار خواجه ربیع

اماکن مذهبی مشهد

آرامگاه خواجه اباصلت

یکی دیگر از بناهای تاریخی و مذهبی در مشهد آرامگاه خواجه اباصلت می باشد، این آرامگاه مقبره عبدالسلام بن صالح بن سلیمان مشهور به خواجه اباصلت یکی از عاشقین اهل‏ بيت پيامبر وخادمین وفادار و خدمتگزار ومحرم‏ اسرار امام رضا ع می باشد، ؛ معماری اصلی این بقعه به شکل چهار ضلعی ودارای 4 درب در هر ضلع می باشد، تزئینات این بنا شامل: کاشی هفت رنگ، دو رواق مستطیلی‌شکل و آینه‌کاری‌ هایی بسیار زیبایی می باشد،

اماکن مذهبی مشهد

 این بنا در سده هشتم مورد مرمت قرار گرفت و زیربنایی حدود  920 متر مربع و با ضریحی هشت ضلعی به این مکان اضافه شد. این مکان مقدس یکی از جاذبه ها دیدنی و زیارتی در مشهد می باشد، که مسافران و گردشگران زیادی به این مکان برای زیارت و بازدید می آیند، از این رو امکانات رفاهی بسیار خوبی در این مکان برای زائرین در نظر گرفته شده است که شامل: رستوران، چایخانه، بخش اداری، تجاری و پارکینگ و... می باشد.

آدرس آرامگاه خواجه اباصلت: جاده مشهد به فریمان در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مشهد و نرسیده به بهشت رضا (ع)

اماکن مذهبی مشهد

آرامگاه خواجه مراد

یکی دیگر از اماکن مذهبی مشهد آرامگاه خواجه مراد در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق مشهد و در دامنه کوه‌های بینالود واقع شده است، این ارامگاه متعلق به هرثمه بن اعین ملقب به خواجه مراد می باشد. گنبد این بنا هرمی شکل بوده و بصورت یک پنج ضلعی می باشد که با شیروانی پوشیده شده است. این مقبره دارای ایوانی با آیینه کاری و دو گلدسته زیبا و کاشی کاری چشم نواز و کم ارتفاع است. در نماى شمالى این بنا ایوان بزرگى به ارتفاع ۵ متر بنا شده که داراى تزئینات آیینه‌ کارى است. پشت‌ ایوان نیز با کاشى‌ هاى هفت‌ رنگ زینت شده است. دو گلدسته کم ارتفاع باتزئینات کاشى‌ کارى شده وجود دارد که به نماى بسیار زیبایی به این بنا بخشیده است.

اماکن مذهبی مشهد

این بقعه یکی از جاذبه های پرطرفدار در مشهد است، که امکانات زیادی برای رفاه گردشگران در این مکان طراحی شده است، ازجمله: این امکانات فضای سبز، سرویس بهداشتی، رستوران های متعدد، کافی شاپ، انواع غرفه های فروش سوغات و صنایع دستی، لباس های بچه گانه، زنانه و مردانه، کفش و گیوه های قدیمی، کتاب و محصولات فرهنگی و .. ، فضاهای اداری، پارکینگ و همچنین ساخت ، استراحت گاه هایی برای گردشگران که توسط شخصی بنام محمدعلی درویش ساخته شده است.

آدرس خواجه مراد: خراسان رضوی، مشهد، کیلومتر ۱۴ جاده مشهد - فریمان

اماکن مذهبی مشهد

آرامگاه یاسر ناصر

از دیگر جاذبه های پر طرفداردر مشهد که در شهرستان طرقبه و 5 کیلومتر مشهد واقع شده است، امامزادگان یاسر و ناصر می باشند، ناصر و یاسر از فرزندان موسی بن جعفر می‌باشند در سال ۱۳۲۰ خورشیدی، اهالی روستای گلستان بارگاهی ساده از گل و دو ضریح چوبی سبزرنگ کوچک در مساحتی حدود 70 مترمربع برای یاسر و ناصر بنا کردند. درسال 1379 زمین‌های اطراف این مزار با مساحت ۱۱۲۰ مترمربع برای گسترش بارگاه خریداری شد،

اماکن مذهبی مشهد

و امکاناتی همچون توسعه شبستان، فضای سبز، کتابخانه دیجیتال، سالن مشاوره و... به این مکان اضافه شد، و مرمت های بسیاری نیز در این زیارتگاه انجام شد، از جمله تزئیناتی همچون: نمای آجری زیارتگاه که با کاشیکاری های معرق آبی رنگ مرمت گشت، سقف بلند و گچبری ها، مقرنس ها و آینه کاری های زیبا و همچنین تعویض دو ضریح چوبی با دو ضریح از جنس نقره که زیبایی این زیارتگاه را دوچندان کرده است. با تهیه بلیط چارتر اصفهان مشهد در سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس آرامگاه یاسرناصر: انتهای بلوار وکیل آباد، پنج کیلومتری جاده طرقبه، روستای گلستان، آستان مقدس امام زادگان یاسر و ناصر

اماکن مذهبی مشهد

آرامگاه پیرپالان دوز

مقبره پیر پالاندوز یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد به شمار می ‌‌رود و در قسمت شمال شرقی حرم مطهر حضرت رضا (ع) قرار گرفته است. شیخ محمد مقتدی کاردهی از عرفای شیعه مذهب ذهبیه، مشهوربه پیر پالاندوز که در قریه کارده مشهد به دنیا آمد و در شهر مشهد خانقاهی بر پا ساخت. وی از شیخ‌های سلسله ذهبیه بود، و برای امرار معاش پالاندوزی می ‌کرد به همین دلیل به ایت نام مشهور گشت، بنای آرامگاه پیرپالان دوزمربوط به عهد صفویه است. که در سال 985 قمری، به فرمان سلطان محمد خدابنده، پسرشاه عباس بنایی برای مقبره محمدعارف ساخته شده است.

اماکن مذهبی مشهد

این مقبره شامل بنایی چهارگوش با گنبدی بر فراز آن‌ و ایوانی آجری و درگاه ورودی، رواق‌ها و فضاهای طرفین، صحن و فضای اصلی مقبره است. نمای دیوارهای بیرونی با طاق‌نماها، قاب، لچکی و کاشی‌کاری زیبا آراسته و درون آن با نقش‌های هندسی و ترنج تزئین شده است. درسال‌های اخیر نیز بنای مقبره و داخل آن توسط آستان قدس رضوی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. در طی بازسازی بخش‌هایی چون حیاط، حوض، حجره‌های درون حیاط و سر در به مجموعه اضافه شد. این بنای تاریخی در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید

آدرس مقبره پیرپالان دوز: مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا

اماکن مذهبی مشهد

آستانه امامزاده یحیی

میامی یکی از روستاهای اطراف مشهد می باشد، که در فاصله 50 کیلومتری مشهد واقع شده است، که بعنوان یک جاذبه تاریخی و گردشگری محبوب به شمار می آید. در این روستا یکی از نوادگان امام سجاد ع امام زاده یحیی در سال 107 قمری به شهادت رسیده است و در این مکان زیارتگاهی برای این امامزاده ساخته شد.

اماکن مذهبی مشهد

میامی مشهد بخاطر وجود مرقد مطهر امامزاده یحیی معروف شده است، مردم محلی میامی و یا مردم مشهد ارادت و اعتقاد خاصی به این امامزاده دارند مسافر وزائر این بقعه متبرک هستند. این مکان مقدس دارای امکانات زیادی از جمله نانوایی، بازارچه، چندین غرفه صنایع دستی و خوراکی، 48 سکوی نصب چادر، شهربازی، مرکزفوریت های پزشکی، فضای سبز و ... می باشد.

آدرس امامزاده یحیی: مشهد، 50 کیلومتری شهر مشهد، جادهمشهد سرخس، بعد از پلیس راه به سمت میامی

date_range یکشنبه 06 شهریور 1401 remove_red_eye 296 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0