{{ctrl.notification}}
اماکن مذهبی شیراز

اماکن مذهبی شیراز

شیراز مهد هنر در ایران که زادگاه بسیاری از شاعران معروف و نامدار ایران بوده است، این شهر علاوه بر داشتن جاذبه های طبیعی بسیار زیاد با وجود باغ های زیبا و سرسبز و طبیعت بی نظیرش دارای جاهای دیدنی و مذهبی و تاریخی نیز هست، وجود آرامگاه های بسیار زیاد از شاعران نامدار و همچنین بقعه های متبرکه باعث شده که سالانه تعداد زیادی گردشگر ومسافر را به سمت خود بکشاند، در این مقاله آس چارتر به معرفی امکان مذهبی در شیراز می پردازد تا با این اماکن بیشتر آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران شیراز در مشهد می باشد.

اماکن مذهبی شیراز

آرامگاه شاه چراغ شیراز

احمد بن موسی کاظم مشهور به شاهچراغ، اولین پسر امام موسی کاظم (ع) و بردار علی‌ بن موسی الرضا (ع) است. قدمت بنای حرم حضرت شاهچراغ به دوران عضدالدوله ديلمی از سلاطین آل بویه به حدود سال‌های ۳۰۸ تا ۳۲۸ هجری شمسی برمی‌گردد. در زمان اتابكان فارس درسال‌ ۶۴۰ هجری شمسی امير مقرب‌الدين مسعود بدرالدين، وزير اتابک، به این حرم یک بقعه و گنبد اضافه کرد. معماری این بنای شاهچراغ دارای یک ایوان در قسمت شرق به طول ۳۸.۵ متر و عرض ۵ متر است. این ایوان ده ستون دارد که با نام‌های خداوند تزئین شده است و نمای جلوی ایوان پر از نقوش اسلیمی است که بر سنگ حجاری شده است.

اماکن مذهبی شیراز

در گرداگرد صحن ۲۲۵ رواق و۱۲ حجره‌ی دوطبقه در دو طرف حرم و 6 درب ورودی در صحن وجود دارد، گنبد حرم نیز به شکل غنچه‌ای یا پیازی طراحی گردیده که اولین گنبد بتون آرمه ‌ای محسوب می ‌شود، است، وزن تین گنبد حدود 70 تن و دارای کاشی کاری‌های اسلیمی، معرق بر روی شکم، مقرنس کاری بر گلوگاه و آیات قرآن به خط ثلث بر ساق آن خطاطی شده است. صحن مرکزی حرم به شکل مستطیلی به مساحت 14 هزار متر مربع است که در وسط آن یک حوض قرار دارد. درون حرم نیز یک محراب و یک منبر از جنس سنگ وجود دارد که بر روی آن حجاری شده است. تزئینات این بنا این بنا شامل هنرهای آینه‌کاری، کاشی‌کاری، حجاری، تزئینات چوب، خطاطی و گچ ‌بری می باشد.

آدرس آرامگاه شاه چراغ: ایران، استان فارس، شیراز، جنب میدان احمدی

اماکن مذهبی شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیر الملک یکی از زیباترین مساجد شیراز است که در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی امامزاده شاه چراغ قرار گرفته است و قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی ‌گردد. مسجد نصیرالملک به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک ساخته شد که یکی از بزرگان سلسله قاجار بود. معماری مسجد کار محمد حسن معمار بوده است. مدت ساخت بنا حدود ۱۲ سال، از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ هجری قمری به طول انجامید. مساحت این بنا حدود ۲۹۸۰ متر مربع است، مسجد نصیر الملک از نظر کاشیکاری و مقرنس کاری از زیباترین مساجد ایران است. مسجد دارای صحن وسیعی می باشد که در سمت شمال آن قرار دارد.

اماکن مذهبی شیراز

در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ استظ¬ که سقف آن با کاشی های رنگارنگ مزین گشته است.مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است. این مسجد همچنین به مسجد صورتی نیز معروف است به دلیل وجود شیشه های رنگی، این مکان را به یک اثر هنری تبدیل کرده است. نور آفتاب از شیشه های رنگی بر روی نقش و نگار دیواره ها منعکس می شود وعبور نور خورشید از شیشه های رنگی و ترکیب رنگ آن ها باعث شده تا دنیایی از رنگ در مسجد به وجود بیاید و نمایی منحصربفرد وجذابی را در این مسجد پدید آورده است. این مسجد در سال ۱۳۵۸ توسط انجمن آثار ملی و باستان شناسی ایران به شماره‌ی ۳۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس مسجد نصیرالملک: فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند محـله گودعربان، انتهای کوچه نصیرالملک

اماکن مذهبی شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق یکی از عبادتگاهای قدیمی مربوط به دوره‌ پیش از اسلام است، ساخت بنای این مسجد متعلق به دوران حکومت عمرولیث صفاری، دومین فرمانروای سلسله‌ صفاریان یعنی بین سال‌های ۲۶۵ تا ۲۸۷ هجری قمری است. این مسجد وسعتی بیش از۳۵۰۰ متر دارد، این مسجد مانند مسجد النبی چهار ایوانی است. که در چهار طرف حیاط مربعی شکل قرار دارند. ایوان شمالی و مناره‌ های کاشی‌ کاری شده این مسجد از دوران فرمانروایی شاه طهماسب صفوی می باشد.

اماکن مذهبی شیراز

ایوان‌ جنوبی مسجد دارای دو ستون بزرگ قرار دارد که بر روی هر کدام لوح ‌هایی از جنس سنگ مرمر نصب شده اند. ایوان غربی این مسجد نیز به دستور شاه سلیمان صفوی ساخته شده است. این مسجد اولین پایگاه اجتماعی مذهبی شیراز بود. این مسجد در ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ و به شماره‌ ۷۲ در میان آثار ملی ایران ثبت شده است. برای تهیه بلیط چارتر کیش شیراز شما می توانید از سایت آس چارتر با کمتر از سه دقیقه بلیط خود را رزرو نمایید.

آدرس مسجد جامع عتیق: ایران، استان فارس، شیراز، بلوار سیبویه، خیابان حضرتی

اماکن مذهبی شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی

یکی دیگر از اماکن زیارتی و جاذبه های گردشگری در شیراز آرامگاه خواجوی کرمانی می باشد، کمال الدین ابوالعطا معروف به خواجوی کرمانی در دوران تسلط حاکمان مغول در ایران و در سال 689 هجری قمری در استان کرمان متولد شده است و در سال 752 هجری قمری در شهر شیراز در گذشته است، ارامگاه خواجوی کرمانی در شمال شیراز در دامنه کوه صبوی در تنگ الله اکبر واقع شده است این آرامگاه در سال 1315 شمسی توسط اداره فرهنگ فارس احداث شد، آرامگاه خواجوی کرمانی در محوطه ای بدون سقف قرار دارد سنگ قبر در وسط محوطه قرار گرفته که بالای آن محدب و دارای برآمدگی می باشد،

اماکن مذهبی شیراز

بر روی این سنگ کتیبه ای نیز وجود دارد که بر روی آن با خط ثلث از سوره مبارکه الرحمان  نوشته شده است. خواجوی کرمانی جز در زمینه شعر و شاعری در زمینه علم نجوم و هیئت نیز فعالیت داشته است. از آثار وی می توان به دیوان اشعاری متفاوت همچون: قصیده، غزل، ترکیب بند، ترجیع بند، مسمط، قطعه و مستزاد اشاره کرد، خواجوی اثار دیگری چون خمسه دارد که این کتاب شامل 5 مثنوی به نام های همای و همایون، روضة الانوار، گوهر نامه، کمال نامه  و گل و نوروز نیز می باشد. آرامگاه خواجوی کرمانی با شماره 916 در فهرست اثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس دقیق ارامگاه خواجوی کرمانی: ایران، استان فارس، شیراز، دامنه کوه صبوی، ابتدای جاده شیراز- اصفهان، تنگ الله اکبر

اماکن مذهبی شیراز

امامزاده علی بن حمزه شیراز

آرامگاه علی ابن حمزه یکی دیگر از زیارتگاه های شهر شیراز است، این زیارتگاه مقبره علی فرزند حمزه فرزند امام موسی کاظم(ع) است. آرامگاه علی‌ بن حمزه در دوره دیلمیان و به‌‌دست امیر عضدالدوله دیلمی احداث و در دوره تیموریان بخش‌هایی از آن مرمت شد، ضریح کوچک و زیبایی دورمقبره قرار گرفته و داخل زیارتگاه با آیینه کاری بسیار زیبایی تزئین شده است. همچنین درب ها و پنجره های این زیارتگاه با هنر منبت کاری و گره چینی تزئین شده است.

اماکن مذهبی شیراز

در این زیارتگاه سنگ سرخ رنگی به طول 3 متر وجود دارد، که بر روی آن متنی وجود دارد که توسط ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ تیموری نوشته شده است. کتیبه های دیگری نیز با خطوط زیبای ثلث و نستعلیق در دیگرجاهای این بقعه به چشم می خورند، همچنین در صحن این امامزاده قبرهای جدید و قدیمی زیادی نیز وجود دارد، که حوضی کوچک نیز در وسط آن قرار گرفته است. بقعه امامزاده علی بن حمزه (ع) در تاریخ ۱۳۴۵/۱/۲۰ با شماره ۵۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس امامزاده علی بن حمزه: ایران، استان فارس، شیراز، جنوب دروازه قرآن، نزديک به دروازه اصفهان، خیابان حافظ، جنب پل علی بن حمزه

اماکن مذهبی شیراز

آرامگاه شیخ روزبهان در شیراز

شیخ ابو حمد روزبهان بن ابی نصر در سال 522 هجری قمری در شهر فسا شیراز به دنیا آمد. او یکی از عرفای بزرگ  قرن ششم است. آرامگاه شیخ روزبهان قدمتی حدود 800 سال پیش دارد، این آرامگاه خانقاه شیخ روزبهان بوده است، معماری آن به صورت دوطاق و طاقنمایی کوچکتر که در مجاورت هم قرار گرفته است. که  در زیر آن 6 قبر که یکی از این قبور متعلق به شیخ روزبهان و 5 قبر دیگر متعلق به فرزندان و نوادگان او می باشد،

اماکن مذهبی شیراز

درکنار هم قرار دارد. سنگ قبر شیخ روزبهان در قسمت جنوبی قرار دارد که طول سنگ قبر وی حدود 1 متر و 69 سانتی متر و 56 سانتی متر عرض دارد. این بنا با کاشی کاریهای معرق و کتیبه های زیبایی  تزیین شده است، آرامگاه شیخ روزبهان  در 26 اسفندماه سال 1353 با شماره 1043 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس آرامگاه شیخ روزبهان: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، محله درب شیخ، آرامگاه شیخ روزبهان
date_range دوشنبه 07 شهریور 1401 remove_red_eye 833 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0