{{ctrl.notification}}
امام زاده صالح تهران

امام زاده صالح تهران

تهران شهر لاکچری ایران که هرساله میزبان تعداد زیادی مسافر از سرتاسر ایران و جهان می باشد، تهران علاوه بر داشتن تمام این زیبایی ها و جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی همچنین اماکن زیارتی زیادی را نیز در خود جای داده است که می توان به امام زاده صالح اشاره کرد، در این مقاله آس چارتر به معرفی این مکان مقدس امام زاده صالح می پردازد تا با قدمت و تاریخچه این زیارتگاه بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما لحظه آخری بندرعباس تهران را از این سامانه به راحتی تهیه نمایید.

امام زاده صالح تهران

تاریخچه امام زاده صالح تهران

امام زاده صالح یکی از اماکن زیارتی در شهر بزرگ تهران در محله شمیرانات تجریش است. قدمت اصلی بقعه و بارگاه امام زاده صالح (ع) در سده پنجم هجری قمری ساخته شده است که در پی حملات مغول به شهر ری و در حدود سال ۶۱۷ هجری قمری این بنا کامل ویران شد و در دوره ایلخانی سال 700 هجری قمری توسط غازا خان احیا و بازسازی شد، در ابتدا صحن امامزاده یکی از قبرستان‌های تهران بود، اما بعد از مدتی تدفین در این محل ممنوع شد و با گذشت زمان آثار قبرهای قدیمی نیز از بین رفت. در ابتدا اطراف امامزاده دیوارکشی بود است اما با اجرای طرح توسعه و گسترش خیابان تجریش، دیوارهای قدیمی خراب شدند و اکنون بخشی از قبرستان به بوستان تبدیل شده است. اکنون هرساله مراسمی در این آستان بعنوان بزرگداشت امام زاده در روز پنجم ذیقعده برگزار می‌ شود.

امام زاده صالح تهران

بازسازی امام زاده صالح تهران

در قسمت ایوان ورودی این زیارتگاه لوحی مستطیل شکل خشتی وجود دارد که بر روی آن تاریخچه اولین بازسازی حرم توسط فتحعلی شاه حک شده است، این حرم بارها توسط اشخاص مختلفی مورد مرمت قرار گرفته است، برای اولین بار مرمت و بازسازی امام زاده صالح در سال 1210 توسط هلاکو یکی از فرزندان فتحعلی خان قاجار بازسازی شده است، وی تزئیناتی از جمله کاشی کاری و غییر درب این زیارتگاه را انجام داد، و برادر دیگر هلاکو شجاع السلطنه بخش هایی مانند: مسجد و حسینیه و حمام در صحن شمالی این امام زاده را احدث کرد. ضریح نقره و مشبک این حرم نیز در اواخر دوره قاجار توسط وزیر امور خارجه (میرزا سعید خان) به این حرم وقف شد، اقداماتی نیز در دوران پهلوی نظیر سالن برگزاری مراسم عزاداری، سرویس بهداشتی، ایوان شمالی و تجدید کاشی‌کاری و گنبد ایجاد شد که در سال 1338 نیز فرد خیری بنام حسن فداکار گنبد این امام زاده را کاشی کاری کرد که دوباره در سال 1368 گنبد به طور کامل تخریب و گنبد بزرگتری جایگزین آن شد، و در سل 1380 گلدسته های کنونی که وجود دارد به این امام زاده اضافه شد و داخل رواق ها نیز آیینه کاری شد.  تنها قسمت‌های باقی مانده از بنا قدیمی این زیارتگاه بخش‌های داخل گنبد خانه و شبستان شمالی هستند.

امام زاده صالح تهران

درباره امام زاده صالح تهران

امام زاده صالح فرزند امام موسی کاظم و برادر امام رضا ع است، ایشان در اواخر قرن دوم هجری زمانی که خبر ولیعهدی امام رضا ع را شنیدند از عراق به ایران عزیمت کردند، در بین راه در مسیر شمیران برای استراحت توقف کرده بودند در همان مکان توقفشان به دست شخصی بنام حسن بهبهانی به شهادت رسیدند. بعد از به شهادت رسیدن ایشان پیکر مطهرش را در باغ جنت گلشن در نزدیکی چنار بزرگی به خاک سپرده شد. و امروزه مرقد ایشان به یکی ازمحبوب ترین و شلوغ ترین زیارتگاه ها در میان مردم تهران و همچنین شهرهای دیگر تبدیل شده است که ایزانیان ارادت خاصی به این امام زاده دارند و در این مکان به راز و نیاز می پردازند و از امام زاده صالح طلب حاجت می کنند.

امام زاده صالح تهران

معماری امام زاده صالح تهران

معماری امام زاده صالح ترکیبی از معماری سنتی و باستانی است، مساحت این زیارتگاه حدود ۳۰۰۰ مترمربع است و که  یکی از بزرگ‌ ترین امامزاده‌های داخل ایران محسوب می ‌شود. فضای امامزاده به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است که برخی از آن‌ها قدیمی‌اند و برخی دیگر در دوران پس از انقلاب ساخته شده ‌است. امامزاده صالح تهران دارای سه ورودی است. دو تا از این درها به بازار تجریش و در دیگر به ترمینال شهری ختم می شود. قسمت صحن شمالی مسجدی به مساحت 100 متر مربع قرار دارد، داخل زیارتگاه 4 رواق وجود دارد، در زیر زمین این زیارتگاه سردابی که قبر مطهر امام زاده در آن قرار گرفته است، که وسعت آن  16 متر مربع است و قبر امام زاده با ارتفاع حدود یک متر و طول دو متر و عرض یک متر در وسط سرداب قرار گرفته است. در وسط محوطه امامزاده هم حوض بزرگی قرار دارد که دورتادور آن با گلدان‌های کوچک و زیبایی مزین شده است. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری کیش تهران از سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

امام زاده صالح تهران

درخت چنار در زیارتگاه امام زاده صالح تهران

جالب است بدانید در این مکان مقدس یک درخت  کهنسال و تنومند قطوری وجود داشت که قدمت آن به بیش از 800 سال می رسید، که یکی از جاذبه های طبیعی در تهران محسوب می شده است. قطر این درخت به حدود 15 متر می رسد،  این چنار قدیمی همچنین در سفرنانه مارکوپولو جهانگرد معروف و گیوم آنتوان اولیویه که یکی از جهانگردان فرانسوی بود که در زمان آقامحمدخان به تهران سفر داشتند در سفرنامه های خود درباره این چنار مطالبی را عنوان کرده اند. سایه این چنار بزرگ در گذشته مکانی برا استراحت کاروانیان، مکانی برا نماز خواندن و مکتبی برای تدریس و همچنین قهوه چی که سماور و لوازم خود را برای مشتریانش در زیر سایه این درخت تنومند قرار میداد.  دو قنات نیز در نزدیکی این درخت قرار داشتند که دلیل رویش آن بوده است. این درخت به دلایل نامعلومی آتش گرفت و قسمتی از آن سوخت وبعدها بخاطر گسترش . ایجاد فضاهای جدید این درخت توسط شهرداری بطور کامل قطع شد.

امام زاده صالح تهران

نذر معروف نمک در امام زاده صالح تهران

نمک در فرهنگ ایرانی نماد برکت و روزی بیشتر در سفره‌ است. اما فلسفه نذر نمک در این زیارتگاه جریان جالبی دارد، یکی از جالب ترین داستان هایی که وجود دارد نذر نمک برای امام زاده صالح است، کسانی که برای زیارت به این مکان مقدس می آمدند و طلب حاجت می کردند نذر می کردند که بعد از حاجت گرفتن خود یک مقدار نمک با خود به این زیارتگاه می آوردند و نمک‌های نذری را در میان زائران امامزاده توزیع می کردند. اما داستان این نمک چیست؟  نذر نمک به زمانی بر می گردد مه در تجریش برف زیادی می بارید و زمین در آن منطقه بسیار لیز می شد که زائران و مردمی که در حال عبور بودند زیاد زمین می خوردند این فلسفه نمک در آن زمان بر می گردد که نمک را روی برف ها می پاشیدن تا برف آب شود و کسی آسیب نبیند، این کار باعث شد که مردم نمک برای این امام زاده نذر کنند و بیاورند و تبدیل به یک رسم در بین مردم شد، و اکنون نمک را رسم نذری برای این امام زاده می دانند.

امام زاده صالح تهران

قبور شهدا در امام زاده صالح تهران

در این مکان زیارتی مقبره های مخالفی وجود دارد که می توانید در حین زیارت سری نیز به این مقبره ها بزنید و زیارت کنید. مقبره های نظیر مقبره شهیدان گمنام، مقبره شهدای هسته‌ای، شهید فخری ‌زاده و همچنین پیکر تعدادی از شهدای حادثه هواپیمای اکراینی نیز در این امامزاده قرار دارد.

امام زاده صالح تهران

جاذبه های دیدنی دراطراف امام زاده صالح تهران

تهران همانطور که گفتیم یکی از شهرهای پر گردشگر در ایران است، جاذبه های بی نظیر طبیعی و تاریخی در گوشه گوشه این شهر بزرگ هرساله گردشگران و مسافران زیادی را جلب خود می کند. در اطراف این زیارتگاه  مقدس و معنوی جاهای دیدنی بسیاری نیز نظیر بازار بزرگ تجریش، پاساژ قائم، پاساژ تندیس، پاساژ ارگ، کاخ سعدآباد، باغ موزه هنرایرانی و... می باشد. که می توانید بعد از زیارت از این جاهای دیدنی جذاب نیز دیدن نمایید.

امام زاده صالح تهران

مسیر دسترسی به امام زده صالح تهران

تجریش یکی از شلوغ ‌ترین مناطق تهران محسوب می شود و همانطور که می دانید تهران بخاطر داشتن جمعیت زیاد و وجود وسایل نقلیه فراوان دارای ترافیک بالا و سنگینی می باشد و تجریش نیز یکی از مناطق شلوغ و پر گردشگری می باشد بنابر این بهترین راه برای دسترسی به این زیارتگاه استفاده از مترو و اتوبوس می باشد که ایستگاه های آن در نزدیکی حرم واقع شده است، اما البته در تجریش و پاساژهای اطراف حرم پارکینگ‌های طبقاتی وجود دارد که اگر از وسیله شخصی خود استفاده کنید می توانید ماشین خود را در این پارکینگ ها پارک کنید و دیگر نگران شلوغی و گیر نیامدن جای پارک ماشین خود نباشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان در شهر مشهد می باشد.

امام زاده صالح تهران

آدرس امام زاده صالح: تهران، ضلع جنوب شرقی میدان تجریش

date_range سه شنبه 17 آبان 1401 remove_red_eye 82 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0