{{ctrl.notification}}
اطراف تبریز کجا بریم؟

شهر زیبای تبریز یکی از مناطق زیبا و کوهستانی در ایران که در میان ارتفاعات واقع شده است، شهر تبریز دارای مراتع، ییلاقات، کوه‌ها و جلگه‌ های سرسبز بسیار زیاد و دیگر جاذبه های طبیعی منحصربفرد جذاب می باشد، همچنین تبریز یکی از تاریخی ‌ترین شهرهای ایران بشمار می رود، تبریز آثار تاریخی بسیاری در در طبیعت اطراف خود دارد که می توانید در حین تفریح و گشت زنی در این شهر کوهستانی باصفا از جاذبه های تاریخی آن نیز دیدن نمایید، در این مقاله آس چارتر به معرفی جاهای دیدنی در اطراف شهر تبریز می پردازد با ما همراه باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط ارزان هواپیما لحظه آخری در مشهد می باشد.

گورستان تاریخی پینه شلوار

یکی از مناطق دیدنی و تاریخی که در جنوب شرقی شهر تبریز قرار دارد،  قبرستان تاریخی پینه شلوار می باشد، این قبرستان از قبرستان ‌های قدیمی و تاریخی شهر تبریز است و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد، قبرستان پینه شلوار تبریز در دامنه‌های کوه سهند واقع شده، چیزی که در این قبرستان بسیار جالب است وجود سنگ‌ هایی مانند سنگ افراشته ‌های قبرستان خالد نبی که به ‌شکل آلت انسان طراحی و ساخته شده است، همچنین قبرهایی با آلات تناسلی زنانه نیز در این قبرستان بوده که آنها توسط غارتگران و افراد دیگری از بین رفته اند. بر روی بیشتر سنگ ها اطلاعاتی حک شده که می توان فهمید اکثر این قبور مربوط به ارامنه مهاجر و سنگ قبرهای اسلامی که با خط کوفی روی آن مشخصات و سال تدفین اموات حک شده، این سنگ قبرها از جنس سنگ خارا است، در این قبرستان اشخاصی مانند مشایخ و عرفا و امرای قرون ۷ تا ۹ هجری قمری تبریز به خاک سپرده شده و امروزه نیز فقط افراد بومی روستا اجازه دفن میت را در این قبرستان دارند.

 

آبشار گل آخور

یكی از جا‌ذبه‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی که در شهرستان ورزقان قرار دارد، آبشار گل ‌آخور ورزقان می باشد که در فاصله ۸۸ كیلومتری از تبریز واقع شده است، آبشار گل ‌آخور از كوه‌های شمالی سرچشمه می گیرد و از دره ای زیبا و سرسبز روستای ارزیل عبور کرده و به رود طرزم می ریزد، ارتفاع این آبشار حدود 10 متر است، آبشار گل آخور دارای پوشش متنوع گیاهی از درختان گیلاس، سیب، زردآلو، گلابی، آلبالو، آلو و گردو می باشد، آبشار گل آخور از زیباترین جاذبه ها که علاوه بر داشتن مناظر بکر و جذاب دارای آب و هوای دلنشین و بی نظیری نیز می باشد، همچنین امكانات نیز برای گردشگران در این منطقه همچون سرویس بهداشتی، بوفه، فروشگاه و تعدادی آلاچیق در نظر گرفته شده است.

 

جنگل های ارسباران

از دیگر جاذبه های دیدنی و طبیعی در نزدیکی تبریز جنگل های ارسباران می باشد، این جنگل ها در شمال استان‌ آذربایجان شرقی و در کناره جنوبی رود ارس واقع شده است، جنگل های ارسباران حدود ۱۳۰ هزار هکتار وسعت دارد و حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی آن به‌ عنوان ذخیره‌ گاه زیست‌ کره در فهرست آثار طبیعی یونسکو به ثبت رسیده است، این منطقه حفاظت شده دارای پوشش جانوری متنوعی از ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی می باشد، از جمله این جانوارن می توان به بز، گراز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، خروس قفقازی، کبک، دراج، قرقاول، پرندگان شکاری مختلف اشاره کرد و از پوشش گیاهی آن نیز می توان به درختان بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی و بوته ‌های تمشک و زغال ‌اخته اشاره کرد که جنگل ارسباران دارای بیشترین تنوع گیاهی می باشد، این جنگل های زیبا و دوست داشتنی از بهترین گزینه ها برای گردش در اطراف تبریز می باشد.

 

 

قلعه هلاکوخان

قلعه هلاکوخان از دیگر جاذبه های دیدنی در اطراف تبریز می باشد، قلعه تاریخی هلاکوخان در شرق دریاچه‌ ارومیه، در جزیره‌ اسلامی قرار گرفته است در نزدیکی این قلعه آب انبارهای زیادی قرار دارد که در هنگام بارندگی آب باران دراین آب انبارها جمع آوری می شده و آب مورد نیاز تمامی فصول سال را تامین می کرده، قلعه هلاکوخان از نظر معماری به قلعه‌های بابک، قهقهه و جوشون شباهت زیادی دارد. قلعه هلاکوخان با شماره‌ ثبت ۲۲۵۹۱ در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

قلعه بابک

قلعه بابک یکی دیگر از جاذبه ها و بناهای تاریخی می باشد که در ارتفاعات آذربایجان شرقی و در نزدیکی جنگل ارسباران قرار دارد، این قلعه تاریخی مقر یکی از دلاورترین سربازان ایرانی بنام بابک خرمدین بوده، قلعه تاریخی بابک محلی برای محفوظ نگه داشتن و جایی امن برای زندگی خود و یارانش از حمله و گزند دشمن ساخته بود. قلعه بابک در ارتفاع۲.۳۰۰ تا ۲.۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، در اطراف این قلعه دره های عمیقی با عمق حدود 400 تا 600 متر قرار دارد، قلعه بابک دارای معماری زیبایی نیز می باشد این قلعه دو و سه‌ طبقه، تالار اصلی، 7 اتاق اطراف تالار اصلی و آب ‌انبار می باشد. قلعه یا دژ بابک بیش از 1100 سال قدمت دارد و امروزه یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی در اطراف تبریز محسوب می شود، این قلعه همچنین یکی از محبوب ترین بناهای تاریخی برای علاقه ‌مندان به کوهنوردی و پیاده‌ روی نیز می باشد که می توانند علاوه بر کوهنوردی از این قلعه نیز دیدن نمایند، قلعه تاریخی بابک در سال ۱۳۴۵به  ثبت ملی رسید.

 

معبد مهر ورجوی

معبد مهر مراغه یکی از بناهای تاریخی در اطراف تبریز که در گذشته نیایشگاه مهری نام داشته است، در این نیایشگاه متعلق به آیین مهرپرستی و محل پرستش خورشید بود و در آن آیین پرستش مهر میترا برگزار می شده است. علاوه بر نیایشگاه مهری نام های دیگری همچون امامزاده معصوم مراغه‌ ای، معبد، قبرستان، اصطبل، اجاق، اولیا و چله خانه نیز داشته است، این معبد قدمتی بيش از سه هزار سال دارد و دارای  پيشينه تاريخ و تمدن كهن در این منطقه می باشد. گورستانی تاریخی نیز در نزدیکی این معبد قرار دارد که مربوط به عصر آهن می باشد و قسمت هایی از آن بخاطر خاک برداری در زیر خاک مدفون شده است. این بنای تاریخی جزو چهار معبد باقی ‌مانده از دوره اشكانی در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۵۶  هجری شمسی با شماره ثبت ۱۵۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.  

کلیسای هوانس

کلیسای هوانس مقدس یا کلیسای سن هوهانس از بناهای تاریخی و دیدنی و از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی می باشد، کلیسای هوانس مراغه متعلق به در قرن ۵ و ۶ میلادی بوده و توسط معماران روسی و فرانسوی در سال ۱۸۴۰ میلادی به ابتکار سردار سامسون خان احداث گردید، کلیسای هوانس مقدس از کلیساهای ارامنه کاتولیک بوده و در زمان حکومت مغول بسیار محبوب بوده است، این کلیسای تاریخی به شکل مستطیل و دارای نمای آجری می باشد و در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی با شماره ثبت ۷۶۶ به‌عنوان اثری ملی به ثبت رسید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بهترین قیمت بلیط هواپیما ارزان چارتر مشهد تبریز را از این سامانه دریافت نمایید.

 

 

پل لیلان

پل لیلان از دیگر جاذبه های دیدنی در شهرستان ملکان و یک کیلومتری شهر لیلان قرار دارد که قدمت این پل به دوره ‌ی ایلخانی باز می گردد. پل لیلان ۲۴ متر طول دارد و دارای 3 دهنه بوده، موج ‌شكن‌ و پشت ‌بند می باشد. پل لیلان در گذشته بعنوان را ارتباطی شهرهای همدان، کردستان، مراغه و تبریز بوده است، این پل تاریخی در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۲، با شماره‌ ثبت ۸۳۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

روستای کندوان

روستای کندوان از دیگر جاذبه های بی نظیر و منحصربفرد در نزدیکی تبریز و شهر اسکو می باشد، روستایی با معماری وصف ناپذیر که در پای دامنه ‌های کوه آتشفشانی سهند در دل سنگی و سخت کوه ساخته شده است، روستای کندوان یکی از نادرترین روستاهای صخره‌ای جهان محسوب می شود که دارای معماری صخره‌ای حیرت‌ انگیزی می باشد. روستای کندوان  علاوه بر داشتن معماری جذاب و دیدنی دارای آب و هوای دلپذیر و پوشش گیاهی متنوع همچون درختان بید كوهستانی، گردو، نارون و بادام می باشد. در سفر به تبریز از این روستای تاریخی زیبا نیز دیدن نمایید. جالب است بدانید روستای کندوان در اردیبهشت ۱۳۷۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت ملی رسیده است.

 

قلعه پشتاب

یکی از قلعه‌های تاریخی شهرستان اهر که از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی می باشد، قلعه پشتاب یا قلعه پشتو است، قلعه پشتاب یا قلعه پشتو یکی از تاریخی ترین دژهای کهن در آذربایجان که در نزدیکی روستایی به همین نام بر بالای کوهی صخره‌ ای در ارتفاع ۳۰۰۰ متری قله کوه ساخته شده است، در اطراف این قلعه دره های عمیقی قرار دارد، قلعه پشتاب مربوط به دوره اوایل اسلام می باشد و در آن آثار تاریخی با ارزشی نظیر سفالینه‌ های رنگی قرمز و نخودی با کنده‌ کاری هندسی که متعلق به دوره اشکانی و ساسانی می باشد کشف شده است، در در دامنه قلعه پشتاب حیوانات وحشی همچون خرس قهوه‌ ای زندگی می کند. قلعه تلریخی پشتاب در آذر ۱۳۸۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

روستای چراغیل

یکی از روستاهای تاریخی در اطراف تبریز که قدمت آن به هزاران سال قبل از میلاد مسیح بر می ‌گردد روستای چراغیل  می باشد، این روستا یکی از معروف ترین و دیدنی‌ترین روستاهای ایران است و دارای چشم ‌اندازهای طبیعی و مناظر بکری می باشد. روستای چراغیل تبریز در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و دارای آب و هوای دلنشینی می باشد، پوشش گیاهی این روستا شامل انواع گیاهان دارویی نظیر آویشن، توکلیجه، شیرین‌ بیان، مرزه کوهی و گل‌های رنگارنگ خودرو می باشد.

سد امند

سد امنه از جاذبه های گردشگری تبریز که در ۱۵ کیلومتری جاده تبریز به صوفیان قرار دارد، این سد زیبا دارای چشم انداز و مناظر طبیعی منحصربفرد جذابی می باشد، که گردشگران زیادی برای تفریح و گردش به این منطقه سفر می کنند، در سد امنه امکانات رفاهی زیادی نظیر آلاچیق‌ های جنگلی، پارکینگ، سرویس بهداشتی، آنتن ‌دهی تلفن همراه و تفریحاتی نظیر اسکی روی آب، جت اسکی و قایقرانی می باشد. جالب است بدانید دریاچه این سد زیستگاه درناهای روسی و همچنین محل پرورش ماهی کپور می باشد. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری تهران تبریز در سامانه آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

 

نویسنده: شادی شادکام

date_range دوشنبه 27 شهریور 1402 remove_red_eye 5504 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

امکانات تفریحی سد امند کدامند؟

تفریحات آبی سد امند می توان به جت اسکی، اسکی روی آب، قایق ‌رانی و ماهی گیری، دوچرخه‌ سواری و فوتبال اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی در اطراف تبریز کدامند؟

سد امنه، روستای تاریخی چراغیل، قلعه پشتاب، گورستان تاریخی پینه شلوار، کلیسای هوانس، قلعه بابک، جنگل های ارسباران و... از جاذبه های دیدنی در اطراف تبریز می باشد.