{{ctrl.notification}}
ارگ راین کرمان

ارگ راین کرمان

راین یکی از شهرهای دیدنی و کویری است که به پردیس کویر ایران شهرت دارد، این ارگ در جنوب غربی شهر راین و در فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان واقع شده است، در این مقاله آس چارتر به معرفی این بنای باستانی خشتی در کرمان  خواهد پرداخت، آس چارتر سامانه خرید بلیط ارزان چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمتر از سه دقیقه بتوانید به راحتی بلیط هواپیما ارزان تهران کرمان را از این سامانه تهیه کنید و با خیالی آسوده به سفر بپردازید.

ارگ راین کرمان

معرفی ارگ راین کرمان

همیشه دانستن از گذشته و شنیدن داستان های تاریخی حسی عجیب و دوس داشتنی برای ما به همراه دارد، اینکه در گذشته های دور که اجدادمان در گذشته های دور به چه روش هایی و با چه امکاناتی زندگی می کرده اند برایمان جالب می باشد، وقتی قدم زدن در کوچه‌های ارگ راین را تجربه می کنید انگار پا در جای پای اجداد تاریخی مان گذاشته ایم و گوشه گوشه های این بنای خشتی بسیار لذت بخش خواهد بود و مارا ترغیب می کند تا بیشتر از سرگذشت مردمان و اجدادی که در گذشته در این قلعه می زیسته اند می اندازد، که چه روزهای تلخ و شیرینی را از سر گذرانده اند، ارگ راین کرمان یکی از جاذبه های دوره ی ساسانی و دومین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم که بر بلندای تپه‌ای در دامنه کوه‌های هزار، شهر راین قرار دارد، ارگ راین در دوره نادرشاه افشار محل حکومت میرزا حسین خان راینی و سپس پسرش محمد علی خان در دوره زندیه بوده است،  و در گذشته نیز محل زندگی حاکم راین، اقوام و نزدیکان حکومتی، تاجران، کشاورزان، پیشه ‌وران و دیگر مشاغل بوده است و در دوران پس از اسلام، این قلعه کاربرد نظامی و دفاعی داشته و مردم هنگام خطر و هجوم دشمن به این ارگ پناه می‌بردند. این ارگ حدود ۱۵۰ سال پیش مسکونی بوده و حدود ۵۰۰۰ نفر در آن زندگی می‌کردند، اما از آن زمان کم کم رو به فراموشی رفته و در گذر زمان برخی از ساختمان‌هایش تخریب و سقف تعدادی از خانه‌ها فرو ریخته است، ارگ در لغت به معنای قلعه ایی کوچک در میان قلعه هایی بزرگ تر می باشد که محل انجام امور اداری توسط فرامانروای شهر بوده است.

ارگ راین کرمان

اشیای باستانی به دست آمده از ارگ راین

جالب است بدانید در این قلعه انواع اشیای قدیمی کشف شده است، یکی از حرفه هایی که دراین قلعه مرسوم بوده است، حرفه آهنگری و فلزکاری  بوده است که در راین قدمتی تاریخی دارد، بیشتر اشیایی که در این بنا کشف شده است، شامل: انواع شمشیر، اسلحه، قندشکن، داس، ساطور، قفل، خنجر، قیچی، انبر و تاج‌های علم‌های عزاداری و همچنین اسلحه های گرم بوده در این باره نیز در تاریخ آمده است، که  لشکریان راین تحت فرماندهی گنجعلی‌خان زند که حاکم کرمان در جنگ با عثمانی‌ها از تفنگ‌های دست ‌ساز صنعتگران راینی استفاده می ‌کنند و پیروز می‌ شوند.

بلیط هواپیما ارزان تهران کرمان

موقعیت ارگ راین کرمان

این ارگ از نظر موقعیتی در بزرگراه غرب به شرق و مسیر کرمان به جیرفت و بندرعباس قرار داشته است، قرارگیری ارگ راین بر روی مسیر تجاری غرب به شرق باعث شده از گذشته‌های دور محل تجمع و رفت ‌وآمد کاروان‌های تجاری باشد و همین موقعیت سبب شده یکی از مراکز داد و ستد کالا و بافت پارچه‌های اعلا گردد که به سرزمین‌های دوری مانند مصر فرستاده می‌ شدند، علاوه بر بافت پارچه‌های ارزشمند خراسانی، مصری و عراقی و مرکز ساخت صنایع دفاعی مانند شمشیر و تفنگ نیز بوده است، که شما می توانید در بدو ورود به ارگ جایگاه آهنگران و افرادی که در دوران گذشته به ابزار سازی و ساخت وسایل فلزی مشغول بوده اند را مشاهده نمایید.

بلیط هواپیما ارزان تهران کرمان

معماری ارگ راین کرمان

این بنا حدود 22 هزار متر مربع وسعت و مساحتی حدود 44 هزار متر مربع و به شکل مربع می باشد،  مساحت ارگ راین یک چهارم ارگ بم است اما مصالح، معماری و ظاهرشان شبیه به یکدیگر است. این ارگ همانند قلعه های دیگر دارای بخش های مختلفی عامه نشين و اعيان نشين و همچنین زورخانه، مکتب خانه، سرباز خانه، بارانداز، ساختمان قرنطینه، مسجد، انبار و اصطبل و بخش های نگهبانی نیز می باشد، این ارگ تنها دارای یک ورودی است که در سمت شرقی آن واقع شده است. این قلعه باستانی و ارزشمند در سال ۱۳۴۵ با شماره ثبت ۱۲۸۶۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

بلیط هواپیما ارزان تهران کرمان

بهترین زمان برای بازدید از ارگ راین کرمان

ارگ قصد سفر به کرمان و بازدید از ارگ راین را دارید، بهتر است فصل بهار یا پاییز را انتخاب کنید تا گرم بودن آب و هوا اذیت تان نکند.

بلیط هواپیما ارزان تهران کرمان

هزینه بازدید از ارگ راین کرمان

هزینه بلیط ارگ راین برای بازدیدکنندگان داخلی حدود 30 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 150 هزار تومان است.

ساعات بازدید از ارگ راین کرمان

ساعات بازدید از ارگ راین همه روزه بجز تعطیلات رسمی، از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ برای بازدید باز می باشد.

شماره تماس ارگ راین:   ۰۳۴۳۳۷۶۱۶۴۴

ارگ راین کرمان

مسیر دسترسی به ارگ راین کرمان

مسیر دسترسی به این ارگ ابتدا باید به استان کرمان بروید و از آنجا خود را به شهر راین برسانید، و به سمت جنوب غربی راین حرکت کنید و خود را به این قلعه برسانید. برای سفر به کرمان شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط چارتری مشهد کرمان را به راحتی تهیه نمایید.

آدرس ارگ راین کرمان: 100 کیلومتری مسیر کرمان به جیرفت، جنوب غربی شهر کرمان، شهر راین و ارگ راین

کرمان

جاذبه های دیدنی نزدیک به ارگ راین کرمان

کرمان دارای جاذبه های باستانی و دیدنی فراوانی می باشد، ار این رو مورد استقبال زیادی از گردشگران و توریست ها واقع شده است، ارگ راین که در بالا برایتان معرفی کردیم یکیاز منحصر به فرد ترین جاذبه های باستانی کرمان می باشد، در کنار این جاذبه باستانی شما می توانید از جاذبه های دیگر کرمان مانند: ارگ بم، گنبد جبلیه، مجموعه گنجعلی خان نیز دیدن نمایید، در ادامه چند مورد از این جاذبه ها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

کرمان

ارگ بم کرمان

یکی از معروف ‌ترین جاذبه‌های استان کرمان، ارگ بم است که در جنوب شرقی حاشیه كویر لوت و نزدیک شهر بم قرار گرفته است. قدمت این ارگ به حدود ۲هزار سال می رسد، این ارگ به‌ شکل یک مربع‌ و مستطیل و مساحت آن حدود 180،000 متر مربع است که با دیوارهایی به‌اندازه 6 تا 7 متر و با طول 1815 متر در برگرفته شده‌است. این ارگ از دو قسمت مجزا تشکیل شده است که هر قسمت ویژگی‌های منحصر به فرد را دارد. حدود 67 برج در این مجموعه باستانی بم وجود ‌دارد. ارگ بم به ۲ بخش علیا و سفلا تقسیم می‌ شود. بخش علیا به امور حکومت و بخش سفلا جزء مناطق رعیت ‌نشین به حساب می ‌آمد. این ارگ همچنین از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که شامل:  بازار، دروازه اصلی، مجموعه میرزا نعیم، میدان تکیه، مسجد پیامبر، مسجد جامع، حمام، دروازه حصار دوم، عمارت چهار فصل، کاروان‌سرا، مدرسه یا همان خانقاه، اسطبل، زورخانه، قورخانه، چاه اصلی ارگ، خانه حاکم، دروازه کت کرم، محل آسیاب‌ بادی، زندان و محله قدیم یا همان محله غلام می باشد. در بازدید از ارگ راین حتما از این ارگ باستانی ارزشمند و جذاب دیدن نمایید.  

آدرس ارگ بم: استان کرمان، بم، جنوب رودخانه‌ ی پشت‌رود

کرمان

مجموعه گنجعلی خان کرمان

از دیگر جاهای دیدنی در کرمان مجموعه گنجعلی‌ خان می باشد، این مجموعه حدود ۱۱ هزار مترمربع وسعت دارد و میدان و بازار آن در سال ۱۰۰۵ هجری قمری ساخته شده ‌اند، گنجعلی‌ خان یکی از حاکمان مشهور زمان شاه عباس والی و حاکم کرمان در دوره صفویه محسوب می شد، که سازنده و پایه ‌گذار  مجموعه تاریخی گنجعلی ‌خان می باشد، نام این مجموعه نیز از نام این حاکم گرفته شده است. این مجموعه ار بخش های مختلفی تشکیل شده است، این بخش ها شامل: بازار، مسجد، مدرسه، کاروان‌سرا، آب انبار، ضرابخانه، حمام و... می باشد.

آدرس مجموعه گنجعلی خان: استان کرمان، کرمان، میدان شهدا، حدفاصل خیابان قدس، شریعتی و امام

بلیط چارتری مشهد کرمان

گنبد جبلیه کرمان

گنبد جبلیه در قسمت شرقی شهر کرمان قرار گرفته است، قدمت این گنبد معلوم نیست اما برخی از افراد می‌گویند در اواخر دوره ساسانی ساخته شده است.این بنای ارزشمند تاریخی به شکل هشت ضلعی و در هر ضلع این بنا هشت در به عرض دو متر قرار دارد، سقف گنبد جبلیه را از آجر ساخته شده است و مصالح به کار رفته در دیوارها سنگ لاشه با ملات گچ و آهک می باشد و داخل آن را نیز با گچبری های زیبا جلوه داده اند.

آدرس گنبد جبلیه: استان کرمان، شهر کرمان، خیابان شهدا
date_range جمعه 15 مهر 1401 remove_red_eye 243 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0