{{ctrl.notification}}
آشنایی با گنبد سلطانیه زنجان

آشنایی با گنبد سلطانیه زنجان

این گنبد که در زنجان قرار دارد از بزرگ ترین گنبدهای آجری جهان به حساب می آید و یک مکان تفریحی جالب برای مسافران و کسانی که بلیط هواپیما زنجان گرفته اند می باشد و بعد از کلیسای سانتا ماریا دفیوره فلورانی و گنبد مسجد ایاصوفیه که در شهر استانبول واقع شده است سومین گنبد مرتفع تاریخی جهان است.

معرفی گنبد سلطانیه

معرفی گنبد سلطانیه

قدمت این گنبد به دوران ایلخانیان باز می گردد که طبق اسناد و شواهد به دستور شخصی به نام سلطان محمد خدا بنده که معروف به الجایتو در منطقه باستانی و قدیم شهر سلطانیه احداث شده است می باشد بنابر دستور این شخص بهترین و هنرمندترین معماران و کاشی کاران را برای ساخت این گنبد گردهم اورده بودند که سلطان محمد خدابنده این مکان را به عنوان ارامگاه جدید امام علی (ع) و امام حسین (ع) برگزیده بود که قصد داشت ارامگاه این دو امام را جابه جا کند و به این مکان بیاورد زیرا سلطان محمد علاقه و ارادت خاصی به این دو امام داشت اما هنگامی که نظر خودش را گفت با مخالفت های بسیار زیادی روبه رو شد ولی از این کار دست نکشید، تنها دلیل منصرف شدن سلطان محمد خدابنده خوابی بود که طبق روایت این گونه تعریف شده است که مقداری خاک را از نجف اورده است و در ساختن این بنا و بخشی از ان بکار گرفت، شما می توانید بلیط هواپیما چارتر خود را با استفاده از سایت چارتر تهیه نمایید و از نمای نزدیک این بنا را که بسیار بزرگ و دیدنی است تماشا کنید.

معرفی گنبد سلطانیه

هنگامی که وارد این مکان شدید می توانید این گنبد عظیم را ببینید که چگونه به صورت هشت ضلعی ساخته شده است اما بعد از ورود حتما به داخل بنای گنبد قسمت بالا توجه کنید این بنا در سه طبقه احداث شده است و از پله های عظیم و بزرگ به طبقه دوم می رسد که نمای کل شهر را می توانید از انجا ببینید و همچنین می توانید دالان های زیادی را با پنجره هایی بزرگ به داخل و خارج عمارت که بنا شده است ببینید. در بخش بیرونی عمارت ردپایی از ساختمان ها و بناها دیده می شود که تقریبا 90 درصد از انها تخریب شده و این ساختمان ها نشان دهنده بخش مهمی از شفاخانه و بیمارستان و بخش های دیگر عمارت است.

گنبد سلطانیه

معماری گنبد سلطانیه

معماری فوق العاده این گنبد را می توانیم از شاهکار های هنر ایرانی بدانیم که در هر زمینه ای خصوصا معماری و طراحی کارهایشان فوق العاده است در این گنبد می توانید معماری مربوط به دوران سلجوقی تا ایلخانی را در طی گذر زمان مشاهده کنید همچنین این گنبد شامل سردابه و تربت خانه می باشد و در طبقه همکف و طبقه اول ان این مکان به صورت مستطیلی شکل است و در طبقه دوم و سوم به گونه دایره شکلی و هشت ضلعی می باشد و در طبقه سوم این بنا هشت مناره در هشت گوشه اش احداث شده است ، گنبد سلطانیه هشت در، هشت مناره، هشت ایوان دارد و تمامی اعداد به کار رفته در این مکان ها نشان از هشت طبقه بهشت است.

معرفی گنبد سلطانیه

از قسمت های عجیب این بنا قرار داشتن ساعت افتابی است که معماری و طراحی ان به گونه ای است که ساعت را در طی روز نشان می دهد و تزئینات این بنا شامل دو بخش است که بخش اولی ان با کاشی کاری و نقش نگار ایاتی از قران و اسم امام علی و خود شخص سلطان محمد بر روی دیوار ها و سقف نوشته شده است و در بخش دوم به دستور سلطان محمد بر روی تمامی این تزئینات لایه ای از گچ قرار گرفته است و همچنین گنبد این بنا دو لایه می باشد و لایه بیرون ان توسط کاشی کاری های معرق پوشانده شده و لایه اول ان اجری است.

معرفی گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه آرامگاه کدام ایلخان مغول است؟

گنبد سلطانیه دردوران حکومت سلطان محمد خدابنده یا اولجایتو ساخته شد در این زمان سلطانیه پایتخت حکومت ایلخانیان بود و بناها وآثاربسیاری در این مکان ساخته شد

معرفی گنبد سلطانیه

مقبره اولجایتو

همانطور که گفته شد سلطان خدابنده یا اولجایتو بعد از تصمیم گرفتن برای ساخت این مکان منصرف شد اما این شخص دو سال بعد از بنا کردن این مکان در سن 34 سالگی بر اثر بیماری فوت کرد، طبق گفته ها و اسناد سلطان محمد در سرداب همین بنا به خاک سپرده شده است اما برخی بر این باورند که الجایتو در کنار کوهی در همین نزدیکی ها به خاک سپرده شده است و در گنبد سلطانیه نمی باشد. رزرو بلیط هواپیما طبس تهران از طریق سایت آس چارتر امکان پذیر می باشد.

گنبد اولیجاتیو زنجان

گنبد سلطانیه زنجان کجاست؟

این گنبد در استان زنجان و در 36 کیلومتری شرق زنجان و در شهر سلطانیه واقع شده است.

معرفی گنبد سلطانیه

چرا گنبد سلطانیه 8 منار دارد؟

این بنا یک هشت ضلعی با هشت ورودی است وبر روی هر ورودی یک منار وجود دارد در گذشته روی هر یک از منارها یک موذنه وجود داشت که اخبارو همچنین اذان را به طور همزمان درشهر پخش می کردند و اینگونه صوت درهمه جهات پخش می شد. از جهت دیگه آن را به هشت دربهشت توصیف کرده اند. همچنین باتوجه به قرینگی بنا وجود این 8منار به استحکام بنا کمک میکرده و هنگام زلزله یا ریزش ازآسیب به باقی بنا محافظت می کردند.

معرفی گنبد سلطانیه

امکانات بازدید از گنبد سلطانیه

در این بنای تاریخی تسهیلاتی جهت رفاه گردشگران فراهم شده استاز جمله سرویس بهداشتی، اما در محدوده گنبد پارکینگ وجود ندارد ولازم است خودرو را در خیابان قراردهید.

هزینه بازدید ازبنا 3000هزارتومان است ودرتابستان از ساعات 8تا20 ودر پاییز و زمستان از ساعت 8تا 18امکان بازدید وجود دارد.

دقت داشته باشید بازدید از ابن بنا برای ناتوانان و کم توانان امکان پذیرنیست چرا که تعداد  110پله دارد.

معرفی گنبد سلطانیه

بخش های اصلی بزرگترین گنبد آجری جهان

تربت خانه

ترببت خانه در بخش جنوبی گنبد سلطانیه قرار گرفته که 16متر ارتفاع دارد اما چرا به این بخش تربت خانه گفته می شود؟ در زمان این ساخت این قسمت از گنبد به دستور الجایتو از شهرهای نجف وکربلا مقداری خاک به سلطانیه منتقل شد تابرای ساخت این قسمت مورداستفاده قراربگیرد روی دیواره های مهراب بخش تربت خانه با استفاده از تربت امام حسین سوره ملک نوشته شده است این سوره با دوخط ثلث و کوفی روی دیوار خطاطی شده است.

تربت خانه زنجان

سردابه

سردابه درواقع همان بخشی ازگنبد سلطانیه است که برای دفن پادشاهان و بزرگان ان مورد استفاده قرار می گرفته .درورودی این بخش طوری ساخته شده که برای عبور ازآن به کمی خم شدن مجبورمی شوید، معماران این بخش این کاررا برا یادای احترام به کسانی که در سرداب دفن شده اند انجام دادند. سردابه درضلع جنوبی زیر سرداب خانه قراردارد.

معرفی گنبد سلطانیه

گنبد خانه

از دیگربخش های گنبدسلطانیه باید قسمت گنبدخانه را به شما معرفی کنیم همانطور که گفتیم گنبد سلطانیه جلسه اولین نمونه های گنبد دوجداره درجهان است که حدودا 160سانتی متر ضخامت دارد60سانت متر از این ضخامت را فضای خالی تشکیل میدهد. دلیل اصلی دوجداره کردن این گنبد در واقع ضد زلزله کردن گنبد می باشد.این حرکت هوشمندانه توانست گنبد سلطانیه را انقدرمقاوم بسازد که طی چندسال هنوز هم زلزله نتوانسته باعث تخریب و ویرانی آن شود.

معرفی گنبد سلطانیه

کتیبه های گنبد سلطانیه

همانطور که گفتیم الجایتو مسلمان شد وبا تبدیل شدن به سلطان محمد خدابنده آثار اسلام وقوانین آنرا در تمام شهرها به میان آورداین موضوع را به راحتی می توان با دقت به تربت خانه و کتیبه هایی که درگنبد سلطانیه وجود دارد لمس کرد.

گنبد سلطانیه زنجان

ساعت آفتابی

پنجره های گنبد سلطانیه طوری طراحی شده اند که با دقت به نوری که از انها میگذرد می توان ساعت روزرا متوجه شد نوری که ازپنجره بزرگ تابیده می شود نشان دهنده ساعت و نوری که از پنجره کوچک عبورمی کند دقیقه را به شما نشان می دهد. با تشخیص اذان ظهرهم باید به نوری که از سوراخ اصلی گنبد به داخل تابیده می شود دقت کنید. چنین طراحی هوشمندی درآن دوره و زمانه واقعا شگفت انگیز است.

معرفی گنبد سلطانیه

چه زمانی از گنبد سلطانیه بازدید کنیم؟

گنبد سلطانیه تحت نظر سازمان میراث فرهنگی می باشد از این رو برای بازدید از ان ساعت مشخصی در نظر گرفته شده است، ساعت بازدید در 6 ماه اول سال از ساعت 8 صبح تا 8 شب می باشد و در 6 ماه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 6 و نیم عصر می باشد؛ برای بازدید از این بنا کافی است در اولین فرصت بلیط هواپیما ایلام تهران را از سایت اس چارتر رزرو و سفر کنید.

date_range پنجشنبه 27 آبان 1400 remove_red_eye 572 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0