{{ctrl.notification}}
آشنایی با طولانی ترین قنات جهان

آشنایی با طولانی ترین قنات جهان

یزد یکی از شهرهای مرکزی ایران می باشد که مرکز استان یزد نیز می  باشد. یزد نیز یکی از شهرهای تاریخی ایران می باشد که از گذشته های دور دارای تمدن بوده است. یزد در لغت به معنای "سپند" و "پاک" می باشد. یزد را از گذشته های دور دارای تمدن و سکنه می دانند اما می توان گفت اوج پیشرفت و آبادی آن، از  قرن هشتم یعنی در زمان "اتابکان دوم" به حساب می آید.  یزد را به اسامی زیادی می شناسند. مثلا این شهر، به "خشت خام"، شهر بادگیرها، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ ها، شهرشیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب نیز معروف است. شما میتوانید با خرید بلیط لحظه آخری یزد از اس چارتر از این قنات تاریخی دیدن فرمایید.

 

 

قنات زارچ یزد

معرفی طولانی ترین قنات جهان

یزد در مجاورت کویر مرکزی ایران قرار گرفته است و طبیعی است که آب و هوایی گرم و خشک داشته باشد. به جهت گرمای زیادی که در این منطقه وجود دارد، تمهیدات زیادی را برای خنک کردن خانه هایشان، صرفه جویی و بهینه مصرف کردن آب و .. دارند. مثلا معماری خانه های یزد به این صورت است که دارای سقف هایی گنبدی شکل می باشند. این اشکال باعث می شود تا فضای داخلی خانه ها خنک تر بماند و برای حفظ هوای  معتدل داخل خانه کمک زیادی می کند.

قنات زارچ یزد

یا یکی از راه های تامین آب مصرفی مردم، حفر قنات در بیابان بوده است. قنات ها برای متصل کردن آّب چند چاه حفر می شد. معمولا یک رشته چاه که از چاه مادر سرچشمه می گرفتند با حفر قنات به یکدیگر متصل می شدند و برای هدایت آب، برای کشاورزی و مصارف دیگر استفاده می شد. یزد دارای آثار تاریخی و باستانی زیادی می باشد و حتی معماری خانه های آن هنوز هم در نقاط زیادی از یزد به شکل قدیم می باشد.

قنات زارچ یزد

یکی از آثار باستانی و قدیمی شهر یزد، قنات "زارچ" یزد می باشد که از شگفتی های شهر یزد می باشد.  این قنات از روستای "فهرج" تا "زارچ" ادامه دارد و طولانی ترین قنات ایران و جهان به حساب می آید. در این مطلب از سایت آس چارتر قصد داریم شما را با یکی از آثار تاریخی و شگفت انگیز یزد آشنا کنیم. پیشنهاد می دهیم شما هم در سفر به یزد، بازدید از این قنات زیبا را از دست ندهید. برای تهیه بلیط هواپیما تهران یزد خود می توانید به سایت آس چارتر مراجعه کنید. در ادامه همراه ما باشید.

قنات زارچ یزد

تاریخچه قنات یزد

یکی از اختراعات مردم باستان ایران، همین قنات می باشد. آب یکی از نیازهای حیاتی و بسیارمهم برای تداوم حیات بشر بوده است. این عنصر حیاتی در مناطق کویری بیش از هر منطقه ای حائز اهمیت می باشد. به همین جهت قنات نقش بسیار مهمی برای تامین آب مصرفی مردمان گذشته داشته و برای حیات انسان ها نقش حیاتی را ایفا کرده است.  قنات زارچ یزد یکی از قدیمی ترین قنات های یزد می باشد که قدمت آن به حدود 3500 سال پیش و قبل از اسلام بازمی گردد.

قنات زارچ یزد

قنات زارچ در 18 کیلومتری شهر یزد قرار گرفته است. این قنات از روستای "فهرج" شروع می شود و سپس بعد از گذر از روستاهای؛ خویدک، دهنو و اکرمیه وارد شهر یزد می شود و بعد از عبور از میان شهر یزد، با عبور از مسجد جامع به سوی روستای زارچ حرکت می کند. این قنات 100 کیلومتر می باشد.

قنات زارچ یزد

گفته می شود زمان استفاده و بهره برداری از قنات زارچ حدودا به سال 1300 میلادی باز می گردد. بعد از ورود اسلام به ایران، مسجد جامع یزد را به روی بستر این قنات ساختند تا از آب این قنات هم آب انبار مسجد را پر کنند و هم نمازگزاران برای وضو از آب این قنات استفاده کنند. برای بازدید از این اثر تاریخی زیبا می توانید بلیط هواپیما اهواز یزد خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید. این قنات در سال 1384 به عنوان آثار ملی ایران ثبت گردیده است. بعد از این تصمیم اقداماتی جهت حفظ و نگهداری بیشتر قنات انجام شده است و بخش هایی از این قنات که طی زمان آسیب دیده بودند، مرمت و بازسازی گشته است اما بازهم به جهت گسترش بافت شهری در این منطقه، بخش هایی از آن حذف شده است.

قنات زارچ یزد

ویژگی های قنات زارچ

چاه های حفر شده برای قنات زارچ، معمولا قطری 90 سانتی دارد. عمق هر چاه بسته به زمینی که در آن حفر می شود متفاوت است. مقطع چاه های قنات زارچ، برگرفته از سبک زمان زرتشتیان، مربع می باشد. آبدهی این قنات تا بیش از 50 سال پس از تاسیس بسیار بالا بوده است اما در سال های اخیر به جهت حفر زیاد از حد چاه در این قنات و ساخت ساختمان در آن محدوده، دچار کم آبی شده است. در ابتدای ساخت این قنات، آّبدهی آن 150 لیتر بر ثانیه بوده است. متاسفانه آبدهی قنات زارچ در سال های اخیر بسیار کاهش پیدا کرده است. آبدهی این قنات امروزه به 25 لیتر بر ثانیه رسیده است. در ساخت قنات زارچ، 2115 میله چاه حفر شده و در حال حاضر حدود 800 خانوار از خانواده های روستایی یزد، مالک این قنات می باشند. سطح زیر کشت باغی که از این قنات استفاده می کنند 25 هکتار و سطح زیر کشت زراعی نیز 400 هکتار می باشد. عمق چاه مادر قنات زارچ را 85 متر برآورد کرده اند.

قنات زارچ یزد

شاخه های اصلی قنات زارچ

این قنات دارای 3 سر شاخه اصلی می باشد. نام آنها: (شور، شیرین و ابراهیم خویدکی می باشد.) در حال حاضر 2 شاخه شیرین و ابراهیم خویکی آن خشک شده است. قنات شیرین آن از مسجد جامع یزد عبور می کند.  شاخه شور قنات زارچ از آن جهت شور نام گرفته است که چاه مادر آن در منطقه آب های شور قرار گرفته است. میزان آبدهی این سرشاخه امروزه 60 لیتر بر ثانیه است و در مظهر قنات نیز 28 لیتر می باشد.  مردم یزد برای حفظ و نگهداری از این قنات شورای را تشکیل داده اند. اعضای این شورا 5 نفر می باشند که نمایندگانی از سوی مالکین و شاربین قنات هستند. از بین این 5 نفر یک نفر به عنوان نماینده تام الاختیار انتخاب می شود که به مدت یک سال رابط میان مالکان و نمایندگان می باشد. آس چارتر همراه شما در رزرو آنلاین بلیط بندرعباس یزد می باشد.

قنات زارچ یزد

دو نفر دیگر نیز از بین آنها انتخاب می شود که به نام میراب معروف می باشند. وظیفه میراب ها این است که آب را به طور منصفانه میان مردم تقسیم کند. میراب ها با مراجعه به دفاتر آب، مقدار حق آب هر کدام از کشاورزان را با توجه به نوبت آبیاری شان تعیین می کند. یکی از میراب ها در سرچشمه آب قنات و آن یکی دیگر نیز در محل توده قنات قرار می گیرد. دستمزد میراب ها بر اساس سهم آب کشاورزان مشخص می شود.

قنات زارچ یزد

بهترین فصل برای سفر به یزد و بازدید از قنات زارچ

یزد یکی از شهرهای مرکزی ایران و همانطور که از پیش گفتیم در مجاورت کویر مرکزی ایران قرار گرفته است. به همین جهت آب و هوایی گرم و خشک دارد که تحمل آن برای افراد غیربومی کمی سخت و طاقت فرسا می باشد. پیشنهاد ما این است که بهترین فصل برای سفر به استان و شهر یزد، پاییز و زمستان می باشد که دارای هوایی مطلوب و معتدل می باشد. بهتر است در سفر به استان یزد، بازدید از این اثر تاریخی و بسیار مهم را از دست ندهید تا میزان درایت مردم باستان در ذخیره و همچنان تامین آب مصرفی را دریابید. برای سفر به شهر تاریخی یزد و بازدید از جاذبه های گردشگری آن، می توانید در کمتر از 3 دقیقه بلیط هواپیما مشهد یزد خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید.

قنات زارچ یزد

اقامتگاه های معروف شهر یزد

شهر یزد، اقامتگاه ها و هتل های مناسبی برای اقامت مسافران نیز دارد که گردشگران می توانند با خیال راحت به این شهر سفر کنند و از جاذبه های گردشگری این شهر دیدن کنند. نام برخی از آنها؛

هتل باغ مشیر الممالک یزد

هتل داد یزد

هتل موزه فهادان

هتل پارسیان صفائیه یزد

هتل ارگ جدید یزد

قنات زارچ یزد

date_range سه شنبه 16 آذر 1400 remove_red_eye 479 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0