{{ctrl.notification}}
آشنایی با شهر زیبای سنندج کردستان

آشنایی با شهر زیبای سنندج کردستان

شهرستان سنندج مرکز استان کردستان در فاصله ۵۱۲ کیلومتری غرب شهر تهران و از لحاظ جغرافیایی تقریبا در مرکز استان قرار گرفته است، به طوریکه به جز شهرستا‌نهای سقز و بانه با سایر شهرستانها همسایه می‌باشد. شهرستان سنندج بر اساس برآورد، سال۱۳۸۴ با جمعیتی معادل ۴۱۹،۷۵۰ نفر پرجمعیت ‌ترین شهرستان استان محسوب می‌گردد. در این مقاله آس چارتر قصد دارد شما را باشهر زیبای سنندج ( کردستان ) آشنا کند.شما می توانید بلیط هواپیما چارتر سنندج را از سایت آس چارتر به صورت آنلاین رزرو نمایید.

سنندج

آب وهوای سنندج

از لحاظ وضعیت طبیعی و اقلیمی سنندج یک شهر کوهستانی با آب و هوای سرد کوهستانی است که دارای تابستان های ملایم و زمستان های نسبتاً سرد می‌باشد ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۴۸۰ متر و متوسط بارندگی آن بیش از ۵۰۰ میلی متر در سال است شهر سنندج به دلیل وضعیت خاص توپوگرافی یکی از شهرهای زیبای ایران است به طوریکه پیرامون این شهر از کوه‌های زیبا و بلند و داخل شهر به صورت تپه ماهور از تپه‌های متعددی تشکیل شده است و برفراز هر تپه‌ ای منظره ‌ای زیبا از شهر نمایان است تعدادی از این تپه‌ها مانند توس ‌نوذر، تپه ‌روسی، تپه شرف‌ الملک و ... از لحاظ تاریخی و مذهبی با اهمیت می‌باشند و همچنین کوه زیبای آبیدر، کوه کوچکه‌ رش (سنگ سیاه) در دو طرف شهر، زیبایی بیشتری به این شهر داده‌اند. در حاشیه شرقی شهر رودخانه قشلاق جاری است که بر زیبائی هرچه بیشتر شهر افزوده است مردم مناطق کردنشین شهر سنندج را «سنه» می‌گویند و در واقع سنندج معرب واژه مرکب «سنه‌ دژ» می‌باشد «سنه‌» در فرهنگ لغات اوستایی به معنای شاهین و عقاب است هرچند که در مورد واژه سنه تعاریف دیگری نیز وجود دارد.آس چارتر این امکان را به شما می هد تاکمتر ازسه دقیقه بلیط چارتر ارزان تهران سنندج را رزرو نمایید.

کردستان

سابقه تاریخی سنندج

آنچه درباره سنندج محرز است این است که از سال ۱۰۴۶ هـجری قمری یعنی در دوره صفوی و در زمان شاه صفی سلیمان خان اردلان مرکز حکومت را از قلعه‌ های حسن ‌آباد و پالنگان در جنوب سنندج به شهر سنه منتقل نمود. و تا قبل از آن سنندج به صورت دهکده‌ای کوچک به حیات خود ادامه می‌ داد و احتمالاً شهر کهن «سنه» در اثر زلزله و یا هجوم مغول ویران شده بود زیرا تپه باستانی توس ‌نوذر در کنار رودخانه قشلاق و قلعه حسن‌ آباد و سایر شواهد مانند قبرهایی با قدمت بیش از هزار سال که در سنندج پیدا شده است گواهی بر قدمت شهر دارد. سلیمان خان اردلان پس از انتقال مرکز حکومت به سنندج ، قلعه حکومتی را با استحکام تمام دربالای تپه‌ ای بنا نهاد و عمارات و حمام و مسجد و بازار را در خارج و اطراف قلعه ساخت. گفتنی است سنندج به لحاظ موقعیت جغرافیائی و فعالیت‌ های شهرسازی عصر صفوی و قاجار، از بافت شهری سنتی با ارزشی برخوردار است که بناهای مسکونی و عام‌ المنفعه متعددی مانند حمام، مساجد، بازار و تکیه در آن باقی‌ مانده است.

آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما تهران خرم آباد در مشهد می باشد شما می توانید بلیط خود را از این سامانه تهیه کنید.

کردستان

موقعیت فرهنگی سنندج

شهر سنندج از نظر فرهنگی، هنری و مذهبی جایگاه ویژه‌ ای در میان مناطق کردنشین دارد تعداد هنرمندان برتر عرصه‌ های مختلف فرهنگی و هنری مانند موسیقی، تئاتر وهنرهای تجسمی جایگاه عظیم تصوف و عرفان در تکایا و خانقاه‌ های شهر و چاپ نشریات کردی، سنندج را به یک شهر فرهنگی تبدیل نموده است. گفتنی است شهر سنندج با تعداد ۱۴۱ مسجد بیشترین تعداد مسجد را نسبت به جمعیت در میان کشورهای اسلامی دارا می‌ باشد.از نظر آموزش عالی چندین واحد دانشگاهی مانند دانشگاه کردستان، علوم‌ پزشکی، دانشگاه آزاد، پیام‌ نور، مرکز تربیت معلم و آموزشکده فنی با جمعیتی حدود ۲۰ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف مشغول ادامه تحصیل هستند.

 موقعیت کردستان

هتل های سنندج

شهر سنندج دارای یازده هتل می‌ باشد، که یک هتل پنج ستاره در حال ساخت به نام هتل بین ‌المللی لاله دارد؛ که در بام سنندج و در آبیدر و رو به شهر در حال ساخت است. همچنین سنندج دارای یک هتل چهار ستاره به نام هتل « شادی » است که با تمامی امکانات رفاهی و گردشگری آماده پذیرایی و استقبال از گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

هتل شادی کردستان

موزه‌های سنندج

موزه ی سنندج (عمارت سالار سعید)، خیابان امام خمینی:

 معماری و ساخت این ساختمان موزه خود نشان از معماری عصر قاجاریه دارد. زیر زمین موزه به شکل حوض خانه ساخته شده و دارای سقف گنبدی شکل با تزیینات و آئینه کاری است و در همین قسمت شاه نشین و حوض سنگی به شکل شش ضلعی ساخته شده‌است. موزه سنندج دارای دو بخش باستان‌ شناسی و مردم‌ شناسی است که در بخش باستان ‌شناسی آن اشیای دوره‌ های مختلف از ما قبل تاریخ تا دوره قاجار نگهداری می‌ شود. در میان اشیای پیش از تاریخ، بخش پیه ‌سوزهای مکشوفه از بانه بسیار قابل توجه هستند.

موزه کردستان

موزه ی تاریخ طبیعی، خیابان فلسطین:

این موزه وابسته به آموزش و پرورش استان کردستان می‌ باشد. موزه در برگیرنده پیکره جانوران گوناگون منطقه کردستان است که به صورت علمی تاکسیدرمی (خشک) شده و در ویترین‌ های مخصوص به نمایش درآمده اند. برای تهیه بلیط چارتر پرواز تهران ایلام  به سایت آس چارتر مراجعه کنید.

موزه تاکسیدرمی کردستان

عمارت و خانه‌ های تاریخی سنندج

از عمارت و خانه ‌های تاریخی شهر سنندج می‌ توان به عمارت خسروآباد، موزه سنندج، عمارت مشیر دیوان، عمارت امجد الاشراف، عمارت وکیل الملک، عمارت احمد زاده، عمارت سرهنگ آزموده اردلان، عمارت ملا لطف‌ الله شیخ ‌الاسلام، عمارت ملک التجار، مجموعه عمارت شیخ محمد باقر غیاثی، عمارت سالار سعید (موزه سنندج)، عمارت آصف وزیری (خانه کرد)، خانه پیر مرادی، خانه معمار باشی، خانه آیت ‌الله شیخ محمد مردوخ کردستانی، خانه گله داری و خانه مجتهدی اشاره کرد.

عمارت کردستان

بازارهای سنندج کردستان

مشهورترین و تاریخی ‌ترین بازارهای سنندج عبارت اند از بازارتاریخی سنندج و بازار سرتپوله. بازار سنندج در دو طرف خیابان انقلاب قرار گرفته و در سال ۱۰۴۶ هجری قمری  هم ‌زمان با مرکزیت شهر سنندج به ‌عنوان مرکز حکومت اردلان‌ ها ساخته شده‌ است. پلان این بازار به صورت مستطیل بزرگی است که در اثر خیابان کشی دوران حکومت پهلوی به دو بخش تقسیم شده و بخش شمالی آن بازار سنندجی است و بخش جنوبی آن بازار آصف نام گرفته‌ است.

بازار کردستان

امامزاده‌ ها سنندج

از دیگر مکان‌ های مذهبی اسلامی می‌توان به، امام زاده پیرعمر سنندج، امام زا ده پیرمحمد، مقبره شرف الملک اردلان، مقبره شیخ محمد باقر غیاثی و مقبره هاجر خاتون خواهر علی بن موسی الرضا اشاره کرد. معمولا کسانی که بلیط چارترمشهد ایلام را تهیه می کنند به این بازارها سر می زنند، شما نیز می توانید بلیط خود را ازسایت آس چارتر به صورت آنلاین دیافت نمایید.

امام زاده کردستان

حمام‌ها سنندج

از حمام ‌های تاریخی سنندج می‌ توان به حمام شیشه، حمام خان، حمام صلاحی، حمام عبدالخالق، حمام عمارت آصف، حمام عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام، حمام وکیل الملک، اشاره کرد.

اماکن تفریحی جاذبه‌ های طبیعی سنندج

استان کردستان از طبیعتی زیبا برخوردار است و جنگل بخشی از زیبایی‌ های استان را شکل بخشیده‌ است. جنگل‌ های استان در اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌ های شمال کشور در درجهٔ دوم اهمیت قرار دارد. معروف‌ ترین درختان جنگلی این جنگل‌ ها بلوط، گلابی، زبان گنجشک (ون)، گردو، سیب وحشی، پسته وحشی، زالزالک، آلبالو جنگلی، بادام تلخ، افرا و درخت ‌هایی مانند گز و بید وحشی در کنار رود خانه ‌است. از جاذبه‌ های طبیعی می‌توان جنگل‌ های اطراف سنندج که مساحت آن حدود ۷۸٬۰۰۰ هکتار است و در جنوب سنندج واقع شده‌ اند، پارک جنگلی آبیدر، پارک ملت نام برد.

اماکن تفریحی کردستان

قلل مرتفع سنندج

به علت کوهستانی بودن منطقه هر ساله تعداد بسیاری از کوهنوردان به قلل مشهور و مرتفع سنندج صعود می‌نمایند. مهم‌ ترین قلل این شهرستان عبارتند از: آبیدر، سلطان سراج الدین، آوالان در جنوب سنندج، شاه نشین در ژاوه رود، کوه کوچک در جنوب غربی و کوه چرخ لان در جنوب غربی سنندج.

قلل مرتفع کردستان

مجموعه پارک تفریحی آبیدر

این مجموعه در غرب سنندج و در انتهای خیابان ابیدر بر دامنه کوه آبیدر قرار گرفته‌ است. شهر سنندج از فراز این پارک چشم‌انداز بسیار زیبائی دارد. چندین باغ و چشمه طبیعی در این پارک وجود دارد. یکی از بزرگ ‌ترین باغ‌ های این مجموعه باغ امیریه می‌ باشد که دارای سینما نیز می‌باشد. این مجموعه از قدیم‌ الایام تفریحگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی میان مردم است. مجسمه ‌ای در یاد بود مقاومت مردم کردستان در جنگ در پارک آبیدر ساخته شده ‌است که از آثار هادی ضیاءالدینی است. این مجسمه پدری کرد را نشان می‌دهد که دو فرزندش را در آغوش کشیده و رو به سوی شهر سنندج دارد. این مجسمه ۱۵ متر ارتفاع دارد و بر روی فونداسیونی به ارتفاع ۷ متر قرار گرفته ‌است و بلندترین مجسمهٔ ایران به‌ شمار می‌ آید.

پارک آبیدر

بزرگ ترین سینمای رو باز جهان

سینمای پارک امیریه دامنه کوه آبیدر با پرده‌ ای در ابعاد ۱۲×۲۵ متر، بزرگ ترین سینمای روباز جهان محسوب می‌ شود و درفصل تابستان به ویژه، هزاران نفر از مردمانی که برای گردش به دامنه کوه آبیدر می‌ روند می‌ توانند بیننده فیلم‌ های سینمایی و سایر برنامه‌ ها در این سینما باشند.

پارک آبیدر کردستان

دیگر آثار تاریخی سنندج

پل تاریخی قشلاق واقع در شرق سنندج، بر روی رود خانه قشلاق ساخته شده که از آثار دوره صفویه و زندیه است. ساختمان شهرداری این ساختمان در زمان دولت دکتر مصدق و توسط « ابراهیم مختار پوریان » معمار سنندجی ساخته شده‌ است.

مسجد کردستان

مساجد تاریخی سنندج

از مساجد تاریخی سنندج می‌ توان به مسجد و زیارتگاه هاجره خاتون، مسجد امین، مسجد خورشید لقا خانم، مسجد دارالاحسان، مسجد دارالامان، مسجد رشید قلعه بیگی، مسجد وکیل، مسجد وزیر اشاره کرد.

مکان‌های مذهبی دیگر ادیان

از مکان‌ های مذهبی دیگر ادیان که در حال حاضر پا برجا مانده ‌است می ‌توان به کلیسای سنندج و کنیسه یهودیان سنندج اشاره کرد.

کلیسا کردستان

پوشش مردم سنندج

یکی از لباس اقوام ایرانی که به زیبایی و پوشیدگی شهره است، لباس مردمان کردستان می باشد. لباس مردان و زنان کُرد از سه قسمت اصلی تن پوش، سرپوش و پای افزار تشکیل شده است. همچنین لباس مجالس و مهمانی ها با لباسی که برای روزمرگی استفاده می شود، بسیار متفاوت است. اگر به نواحی مختلف کردستان مانند اورامان‌، سقزه، بانه‌، گروس‌، سنندج‌، مریوان یا اقوام کرد نشین شمال خراسان یا کرد کرمانج دقت کنید، در جزئیات لباس محلی کردی آن ها تفاوت های بسیاری پیدا خواهید نمود.. با این وجود پوشش کامل بدن در کلیت و در لباس های محلی کردی با یکدیگر یکسان است.

پوشش کردستان

date_range سه شنبه 16 آذر 1400 remove_red_eye 954 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0