{{ctrl.notification}}
آرامگاه حافظیه شیراز

آرامگاه حافظیه شیراز

شیراز یکی از جذاب ترین شهرهای ایران که در نزدیکی اصفهان و بندرعباس قرار گرفته است، این شهر یکی از سرسبزترین شهرهای ایران که دارای باغ های تاریخی و زیبای قدیمی و همچنین جاذبه های دیدنی دیگر می باشد، از جمله معروف ترین جاذبه گردشگری شیراز آرامگاه حافظ شاعر بلند آوازه ایرانی می باشد. حافظیه شیراز یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر زیبای شیراز است. حافظیه شیراز این جاذبه هر ساله مسافران زیادی را به‌ سوی خود می‌خواند، در ادامه با آس چارتر همراه شوید تا سری به این مکان جذاب و دیدنی بزنیم. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط چارترارزان هواپیما کیش شیراز را از این سامانه به راحتی دریافت نمایید.

آرامگاه حافظیه شیراز

معرفی خواجه حافظ شیرازی

ارامگاه حافظیه در شمال شهر شیراز و جنوب دروازه قرآن قرار گرفته است. خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین حافظ شیرازی معروف به خواجه حافظ شیرازی، در سال 727 هجری قمری چشم به جهان گشود و در سال 792 هجری قمری از دنیا رفت. وی در طول حیاتش به یکی از سخنوران نامی جهان و شاعر بزرگ قرن هشتم ایران تبدیل شد و غزلیاتی ارزشمند را از خود بر جای گذاشت. این شاعر بزرگ القتبی دیگری همچون لسان‌الغیب، ترجمان الاسرار، لسان‌العرفا و ناظم‌الاولیا نیز دارد.

آرامگاه حافظیه شیراز

تاریخچه آرامگاه حافظیه شیراز

حافظ شیرازی بعد از 65 سال زندگی دیده از جهان فرو بست و در همان محل زندگی خود به خاک سپرده شد، در سال ۸۵۶ هجری قمری وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی حاکم فارس بر فراز مقبره حافظ عمارتی گنبدی شکل بر فراز مقبره حافظ ساخت و در جلوی آن نیز حوض بزرگی تعبیه کرد تا آب از رکن آباد که منبع آب شیراز به شمار می ‌رفت، به آن بریزد.

آرامگاه حافظیه شیراز

بازسازی آرامگاه حافظ در دوره های مختلف

این بنا در اوایل قرن یازدهم در زمان شاه عباس صفوی بازسازی شد و سپس 350 سال پس از مرگ حافظ، نادر شاه افشار دستور مرمت آرامگاه او را صادر کرد. در زمان حکومت کریم خان زند درسال 1187 هجری قمری دو اتاق در دوسوی ایت ارامگاه ساخته شد و سمگ مرمر سفید بزرگی نیز بر روی مقبره حافظ قرار گرفته شد. در سال ۱۲۳۵ شمسی در زمان قاجار نیز این ارامگاه توسط ابوالفتح میرزا مویدالدوله مورد مرمت قرار گرفت. در سال ۱۲۵۷ شمسی، فرهاد میرزا معتمدالدوله نیز کوشکی چوبی بر روی مقبره حافظ ساخت. اما در سال ۱۲۷۸ شمسی فردی بنام اردشیر که زرتشتی بود برا فراز آرامگاه حافظ بخاطر علاقه ای که به وی داشت، بقعه با شکوهی احداث کرد اما بعد از مدت کوتاهی توسط یکی از سیاست ‌مداران قاجار بخاطر زرتشتی بودن اردشیر بنای حافظیه را کاملا تخریب کرد. اما در سال ها بعد یعنی در سال 1280 شمسی حاکم فارس شاهزاده ملک منصور برای این مقبره موشکی آهنی را برپا کرد و کتیبه ای نیز بر روی آن نصب کرد. و در دوران پهلوی در سال1310 ارامگاه حافظیه توسط اعظم بهرامی به صورت خیلی با شکوه و مجلل ساخته شد و در روبروی آرامگاه خیابانی بنام خرابات نیز احداث کرد که بعدها به گلستان تغییر نام داد. و سرانجام در سال 1314 شمسی آرامگاه حافظیه توسط یک معمار فرانسوی بنام آندره گدار دوباره طراحی و بازسازی شد. با تهیه بلیط هواپیما ارزان چارتری مشهد شیراز از سامانه آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آرامگاه حافظیه شیراز

معماری آرامگاه حافظ

مقبره ی حافظ شیرین سخن دارای وسعتی حدود ۲ هکتار می باشد که در میان باغی سرسبز قرار گرفته است، مقبره حافظ به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. دو بخش اصلی با یک سالن 56 متری متشکل از 20 ستون سنگی به ارتفاع 5 متر از هم جدا شده اند. آرامگاه حافظ شیراز در صحن شمالی قرار دارد. جالب است بدانید معماری این بنای باشکوه طبق دنیای معنوی ساخته شده که ساخت هر قسمت آن نشان دهنده نمادی می باشد، حیاط جنوبی نماد دنیای مادی، قسمت شمالی نماد عالم ملکوت و ۸ ستونی که بر روی کلاه فرنگی قرار دارد به نشانه قرن هشتم یعنی زمان حافظ می‌باشد. البته برخی آن را نماد هشت بهشت می ‌دانند، آرامگاه حافظیه دارای ۴ گیت ورودی و خروجی می‌باشد. دروازه اصلی در جنوب، ۲ دروازه در غرب و دیگری در شمال شرقی است. ایوان شامل دو ردیف پله می ‌شود که هر ردیف دارای 9 پله است. حیاط شمالی حافظیه حدود 60 در 50 متر است و قبلا گورستانی مشترک بوده است. در وسط صحن، مقبره خواجه حافظ شیرازی قرار دارد که از سطح زمین حدود یک متر ارتفاع دارد و دارای پنج پله است. در سمت راست حیاط شمالی، دیواری با ۱۴ طاق‌نما  می باشد. آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۰۰۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آرامگاه حافظیه شیراز

تالار آرامگاه حافظ شیراز

تالار مقبره حافظ مربوط به دوره زندیه است و 56 متر طول و 8 متر عرض دارد و از 20 ستون سنگی به ارتفاع 5 متر تشکیل شده است. این تالار در ابتدا دارای 4 ستون و 4 اتاق بود که بعدها تخریب شد. معماری این تالار از معماری اسلامی دوره زندیه الهام گرفته شده است. این بنا در زمان شاه عباس اعظم در قرن یازدهم هجری به دستور نادرشاه  مرمت و بازسازی شد.

آرامگاه حافظیه شیراز

محوطه حافظیه شیراز

محوطه حافظیه شیراز با باغ های بزرگ و گل های رنگارنگ آراسته شده و 20 ستون منتهی به آرامگاه حافظ با اشعاری از خود حافظ تزیین شده است. این منطقه زیبا از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است: صحن شمالی، صحن غربی، صحن شرقی و دروازه جنوبی.

آرامگاه حافظیه شیراز

گنبد حافظیه شیراز

بالای مقبره گنبدی به ارتفاع 10 متر قرار دارد که توسط هشت ستون سنگی یکپارچه ستونی شکل کریمخان به ارتفاع پنج متر نگه داشته شده است، نمای بیرونی آرامگاه حافظ به شکل کلاه درویشان است، که زیر آن دارای ﭘﻮﺷﺶ ﻣﺴﯽ است. و از اﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﻣﺴﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷـﺪه ﮐـﻪ ﻣـﺲ ﺑـﻪ ﻣـﺮور اﮐﺴﯿﺪه می شود و رﻧﮓ زﯾﺒﺎﯾﯽ به خود می گیرد. قسمت زیرین گنبد دارای نقش ها و زیبایی است که با رنگهای آبی فیروزه ای، سرخ ارغوانی، سیاه و سفید، قهوه ای سوخته رنگ آمیزی شده است، که هر کدام از این رنگ ها به ترتیب نماد: بهشت، شراب ازلی، شب و روز و خاک می باشد.

آرامگاه حافظیه شیراز

ساعات بازدید از حافظیه شیراز

برای بازدید از این بنای با شکوه و دیدنی تفریحی و عرفانی می توانید در فصل بهار و تابستان از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب و در فصل پاییز وزمستان از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۲۲:۳۰ شب به این آرامگاه مراجعه نمایید.

آرامگاه حافظیه شیراز

مسیر دسترسی به حافظیه شیراز

برای مسیر دسترسی به حافظیه شیراز می توانید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید و یا با مترو درایستگاه زندیه پیاده شوید و سپس با استفاده اتوبوس‌های  عمومی پایانه شهید دستغیب و بلوار نارنجستان را سوار شده و در ایستگاه حافظیه پیاده شوید.

آرامگاه حافظیه شیراز

بهترین فصل سفر و بازدید از حافظیه شیراز

شیراز در تمام فصول سال دارای آب و هوای گرم و خشک است. شیراز در تابستان گرم و در زمستان سرد است، اما حداکثر و حداقل دما به طور متوسط ​​به 35 درجه سانتیگراد می رسد. به طور کلی می توان گفت که آب و هوای شیراز نسبتا معتدل و خوب است.اما بهترین فصل برای سفر به شیراز در اردیبهشت ماه می باشد، آن هم به این دلیل که هم شرایط آب و هوایی بهتری دارد، هم خلوت می باشد و هزینه های کمتری نیز می توانید پرداخت کنید.

آرامگاه حافظیه شیراز

جاذبه‌های دیدنی در اطراف حافظیه شیراز

حافظیه شیراز به قدری زیبا و جذاب است که از دیدن و تفریح از آن لذت خواهید برد. در اطراف این آرامگاه تاریخی و زیبا جاذبه های دیدنی بسیار زیادی مانند: باغ جهان نما، موزه هفت تنان، باغ عفیف آباد، سعدیه، آرامگاه خواجوی کرمانی، دروازه قرآن و .... می باشد. که می توانید در یک سفر چند روزه به این شهر از تمام این جاذبه ها دیدن نمایید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه هنده رزرو بلیط هواپیما ارزان چارتر در مشهد می باشد.

آدرس حافظیه: شیراز، حدفاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

date_range سه شنبه 08 آذر 1401 remove_red_eye 136 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0