{{ctrl.notification}}
آرامگاه ابوعلی سینا همدان

آرامگاه ابوعلی سینا همدان

آرامگاه ابوعلی سینا از معروف ترین جاهای دیدنی همدان است. تا جایی که عکس مقبره ابوعلی سینا به نماد شهرهمدان تبدیل شده است. دراین مقاله از آس چارتر سعی داریم به معرفی کامل این فیلسوف بزرگ ایرانی شیخ الرئیس ابوعلی سینا بپردازیم با ما همراه باشید. برای بازدید ازآرامگاه بوعلی سینا و سفر به شهر زیبای همدان می توانید از سایت آس چارتر بلیط هواپیما خود را تهیه نمایید.

آرامگاه ابوعلی سینا

زندگینامه ابوعلی سینا

ابوعلی سینا پزشک، فیلسوف، دانشمند و شاعربزرگ ایرانی یکی از مشاهیر بزرگ ایران است. اودر سال 359 شمسی در بخارا به دنیا آمد و درسال 416 در همدان درگذشت. اغلب ما ابن سینا را به عنوان نویسنده دو کتاب قانون و شفا می ‌شناسیم. درحالی که مکتوبات به جا مانده از ابن سینا با احتساب نامه‌ها و رساله‌ها بیش از 250 عدد است. گفته می ‌شود او از کودکی استعداد فراوانی داشت و در محضر پدر خود بسیاری از علوم را فرا گرفت. تا جایی که در 10 سالگی تمام صرف و نحو قرآن را آموخته بود. سپس اومنطق و ریاضیات را نزد ابوعبدالله ناتلی و طبیعیات، علم طب و ماوراء الطبیعه را نزد ابوسهیل مسیحی آموخت. در 18 سالگی ابن سینا چنان در تمام علوم به مقام استادی رسیده بود که از او با القابی چون شیخ الرئیس، شرف الملک و حجه الحق یاد می ‌کردند.

آرامگاه ابوعلی سینا

معماری بنای آرامگاه ابوعلی سینا

کارطراحی و معماری زیبای این بنا به عهده‌ی هوشنگ سیحون بوده است که در سال 1330 برای ساخت مقبره شیخ الرییس ابوعلی سینا تلاش فراوان به عمل آورده است و سعی شده که از افکار و اندیشه‌های ایشان در ساخت این بنا الهام گرفته شود. به طور مثال خود بنا از مجموعه اشکال هندسی متفاوتی تشکیل شده است و همین طور می‌ توان به ده ستونی که در طبقه پایین آرامگاه بنا شده اشاره کرد که نماد 10 قرنی است که از دوران ایشان می ‌گذرد و همین طور12 ستون زیر گنبد مقبره نشانه ‌ی 12 علمی است که ابوعلی سینا به آن اشراف داشته است و اما مهم ‌تر ازهمه پلان آرامگاه ایشان است که به شکل مربع طراحی شده است که از نظرعرفانی و دیدگاه خود ایشان، شکل مربع نماد انسان کامل است‌.

آرامگاه ابوعلی سینا

نمایی از مقبره ابو علی سینا

طرح برج آرامگاه از بنای تاریخی گنبد قابوس که در شهرگنبد استان گلستان است اقتباس شده است. ارتفاع آرامگاه ایشان 28 متر است و از بتون ساخته شده است. سنگ فرش‌ ها و نمای بیرونی از سنگ‌ های گرانیت که از کوه‌های الوند آورده شده است، ساخته شده و به دست حجاران توانمند آن زمان حجاری شده و سعی شده در قسمت بیرونی بنا شکل واقعی و طبیعی سنگ حفظ شود. آرامگاه ایشان از دو قسمت تحتانی و فوقانی بنا تشکیل شده است. در قسمت فوقانی باغ‌ها و باغچه هایی تعبیه شده که اشاره به باغ‌های معلق بابل دارد و اولین معماری ایرانی به تصویر کشیده شده است. آس چارتراین امکان را به شما می دهد که باکمترازسه دقیقه به صورت آنلاین بلیط هواپیما یزد تهران را رزرو نمایید.

آرامگاه ابوعلی سینا

مساحت مقبره ابوعلی سینا

آرامگاه ابو علی سینا همدان دقیقا درمرکزشهرقراردارد و دروسط میدان ابوعلی سینا که یکی از برترین نمادهای گردشگری این شهرمی باشد، اگر برای اولین مرتبه به بازدید از مقبره مراجعه کنید ستون های مرتفع این آرامگاه در میدان ابن سینا با نمایی بی نظیر خواهید دید که در نوع خود بی نظیر است، مساحت کلی این میدان 1700 متر مربع می باشد و به علت بزرگی نام این فیلسوف و پزشک برجسته ایرانی، مقبره وی در سال 1376 با شماره 1869 به فهرست میراث ملی ایران افزوده گردید.

آرامگاه ابوعلی سینا

مقبره ابوعلی سینا در دوره قاجاریه

این منوال تا دوره حکومت قاجارها در یاران ادامه داشت تا اینکه یکی از بانوهای عاشق علم پزشکی به اسم نگار خاتون دخترعباس میرزا حاکم وقت همدان تصمیم به بازسازی و مرمت آرامگاه ابوعلی سینا گرفت و به طور کلی با نصب نرده های چوبی زیبا و تویض سنگ های قبر این آرامگاه جلوه ای زیبا به آن داد.

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابو علی سینا در دوره پهلوی

دوباره در دوره حکومت پهلوی اول تصمیم برساخت بنایی در خور شان ابوعلی سینا گرفته شد و در طی یک مسابقه معماری در سال 1324 شمسی طرح های برتر معماری برای ساخت مزار به دست دو تن از برجسته ترین معمارین وقت ایران یعنی فروغی و آندره گدار رسید.

آرامگاه ابوعلی سینا

هوشنگ سیحون سازنده مقبره بوعلی سینا

در میان طرح های ارسالی طرح مهندس برجسته یارانی یعنی استاد هوشنگ سیحون ، سازنده اکثر مقبره های تاریخی در ایران اول شد و وی طرح خود را پس از تحقیقات فراوان در سال 1328 هجری شمسی پیاده سازی کرد، این طرح که که برگرفته از معماری اصیل ایرانی بود دارای یک گنبد ناقوس و چندین پایه بود که برای احداث آن نیاز به نبش قبر این پزشک ایرانی بود.

آرامگاه ابوعلی سینا

قسمت فوقانی مقبره ابو علی سینا

در قسمت میانه صندوقچه‌ای هم درپای گنبد قرار دارد که همگان گمان می ‌برند که سنگ قبر ابوعلی سینا است، ولی این سنگ قبر نیست و مدفن ابوعلی سینا در طبقه پایین قرار دارد. این صندوقچه یادبودی از جنس برنز است که توسط کشور چک ریخته گری شده و دورتا دورآن فرازهایی ازگفته‌های ایشان درمورد مرگ با خط زیبای نجفی زنجانی نوشته شده است. طبقه‌ ی پایین که بنای اصلی مقبره ابن سینا است برای تولد هزار سالگی او طراحی و ساخته شد. با تهیه بلیط چارتر کرمانشاه تهران ازسایت آس چارترازمزایای ویژه ای برخوردار شوید.

آرامگاه ابوعلی سینا

کتابخانه ‌ی مقبره ابو علی سینا

این کتاب خانه در سال 1330  با کمک انجمن آثار ملی در آن زمان افتتاح شد. از تمام دنیا ازجمله ایران کتاب‌های ارزشمندی به این کتاب خانه اهدا گردید و در اصل این کتاب خانه با حدود 5 هزار نسخه از کتاب‌های اهدایی کار خود را آغاز نمود. تعدادی کتاب‌های خطی و نسخ چاپی سنگی نیز جزو این کتاب‌ها بود‌. محل اولیه ‌ی کتاب خانه ابتدا درداخل آرامگاه ابوعلی سینا بود اما در سال 1382 مکان کتاب خانه برای استفاده‌ی عموم تغییر کرد و بازسازی شد. در حال حاضر این کتاب خانه حدود 10 هزارجلد کتاب را در خود جای داده است. یکی ازویژگی‌هایی که این کتاب خانه را ازبقیه متمایزمی‌ کند این است که تمامی کتاب‌ها اهدایی هستند و این که اولین کتاب خانه‌ ی عمومی شهر همدان به شمار می ‌رود.

آرامگاه ابوعلی سینا

کتاب قانون در طب اثر ابو علی سینا

به دلیل تمام شدن دوره ‌ی حکومت سامانی و فوت پدر، این بزرگوار مدتی مجبور به دنبال کردن شغل پدرمی‌ شوند و بخاطرهمین شغل به خوارزم سفرمی ‌کنند. بعد از مدتی اسکان در این شهربه شهرهای مختلفی چون طوس، نسا، گرگان، ری و قزوین سفرمی ‌کنند و در نهایت به همدان می‌آیند. ایشان درسن 32 سالگی به عنوان وزیر شهرهمدان انتخاب می ‌شوند. از دانشمندان هم دوره‌ ی ایشان می ‌توان به ابو سعید ابوالخیر، ابو ریحان بیرونی، عبدالله ناتلی می ‌توان نام برد. ابوعلی سینا در سال 421 هجری قمری در سن58 سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت. از 450 کتاب نوشته شده ی او تعداد زیادی درباره پزشکی و فلسفه می باشد. کتاب قانون ابوعلی سینا در سال 1973 در شهر نیویورک تجدید چاپ شد. بوعلی سینا 450  کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است. جرج سارتن در کتاب تاریخ علم وی را یکی از بزرگترین اندیشمندان و دانشمندان پزشکی می ‌داند. همچنین وی او را مشهورترین دانشمند دیار ایران می ‌داند که یکی از معروف ‌ترین‌ ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است.

آرامگاه ابوعلی سینا

جشن نامه ابن سینا

در جلد اول جشن ‌نامه ابن سینا، تالیف دکتر ذبیح الله صفا در مورد محل دفن بوعلی سینا آمده است: بنا برآنچه ابن اصیبعه و گروهی دیگر ازمحققان و مورخان نوشته‌اند ابن سینا درهمدان درگذشته و درزیر حصار آن شهر دفن شده است. مقبره ابن سینا در دره مراد بیک در ضلع غربی خیابان بوعلی شهر همدان واقع است و در کنار قبر وی، قبر ابوسعید دخدوک قراردارد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط لحظه آخری یاسوج تهران در مشهد می باشد.

آرامگاه ابوعلی سینا

دفن دوباره ابن سینا

در سال 1331 هجری شمسی پس از اتمام ساخت آرامگاه ابو علی سینا همدان ، استخوان های وی دوباره با رعایت امور اسلامی به خاک سپرده شد و مقبره ای که امروزه شاهد آن هستیم یکی دیگر از دستاوردهای استاد هوشنگ سیحون می باشد که همچنان پا برجاست.

آرامگاه ابوعلی سینا

فضای سبز آرامگاه

همچنین در اطراف آرامگاه ابوعلی سینا یک فضای سبز زیبا، یک حوض و یک کتابخانه دیگرایجاد شد که همگی نمادی از افتخارات ایرانیان در طول تاریخ می باشند، این مقبره دارای تعداد 12 ستون به زیر یک برج ناقوس می باشد که آن هم نمادی از ابو علی سینا می باشد یعنی وی تعداد دوازده علم مهم را در طول زندگی داشته و در این زمینه ها که در بالا عرض شد کشفیات فراوانی بدست آورد.

آرامگاه ابوعلی سینا

مصالح سازه مقبره

از بیشترین مصالح ساختمانی که در ساخت مقبره ابن سینا استفاده شده است، می توان به سنگ های مرمر و گرانیتی اشاره کرد که همگی از استان آذربایجان شرقی تهیه شده بود و به همدان منتقل گردید، این بنا در بخش مختلف از گنبد تا زمین دارای 23 متر ارتفاع، عرض گنبد مخروطی شکل آن 6 متر می باشد و ارتفاع کلی آرامگاه ابو علی سینا همدان از پایه های آن در میان خاک و بالاترین نقطه 28 متر می باشد، همچنین به روی این مقبره بیتی مشهور ازعینیه به خط کوفی و ثلث قرار دارد که به مضمونی فلسفی بیانگر علم این دانشمند بزرگ ایرانی می باشد.

آرامگاه ابوعلی سینا

بخش های دیدنی آرامگاه

آرامگاه ابو علی سینا همدان دارای بخش های مختلفی است، که از جمله آنها می توان به مقبره ابوعلی سینا، مقبره ابو سعید دخوک دوست ابن سینا، مقبره عارف قزوینی، تندیس بزرگ و زیبای ابوعلی سینا با ارتفاع 3.5 متر و وزن 5 تن در بخش حیات شرقی مجموعه، کتابخانه با 8 هزار جلد کتاب از ابن سینا و تمامی افراد مشهور همدانی به زببان های مختلف ، موزه ابن سینا در حیات غربی مجموعه، فضای سبز زیبا اشاره کرد که بازدید از آنها خالی از لطف نمی باشد.

date_range پنجشنبه 16 دی 1400 remove_red_eye 554 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0