{{ctrl.notification}}
آرامستان ظهیرالدوله تهران

آرامستان ظهیرالدوله تهران

تهران پایتخت کشورمان ایران که یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای ایران نیز محسوب می شود. این شهرمدرن یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است، که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد. در گوشه و کنار این شهر بزرگ که نگاه کنید جاهای تاریخی بسیار زیادی از گذشته های دور به یادگار مانده است، در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و تاریخی تهران آرامستان ظهیرالدوله می پردازد، تا پایان این مقاله همراه ماباشید. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر کیش تهران را به راحتی تهیه نمایید.

آرامستان ظهیرالدوله تهران

تاریخچه آرامستان ظهیرالدوله تهران

آرامستانی قدیمی در شمال تهران و در نزدیکی امامزاده قاسم و تجریش تهران قرار گفته است، که به آرامستان ظهیرالدوله مشهور می باشد. این قبرستان قدیمی محل دفن تعداد زیادی از هنرمندان، شاعران بزرگ، و چهرهای تاریخی بسیار زیادی بوده است. این آرامستان که در گذشته بعنوان یک خانقاه برای شاعران محسوب می شد بعد به ارامستان تبدیل گشت، آن هم بعد از فوت شخصی بنام ظهیرالدوله که قبرستان نیز به نام اوست.

آرامستان ظهیرالدوله تهران

درباره ظهیرالدوله تهران

میرزاعلی خان دولوی قاجار ملقب به ظهیرالدوله فرزند محمدناصر خان یکی از وزرای ناصرالدین شاه بود، وی در ۲۹ مرداد ماه سال 1243 هجری شمسی در جمال‌آباد شیراز متولد شد. پدر وی محمد ناصر خان ظهیرالدوله که در آن زمان مامور فارس بود،  ظهیرالدوله از همام کودکی تحصیلات مقدماتی را نزد میرشفیعا ادیب و شاعر شیرازی انجام داد، علی ‌خان ظهیرالدوله یک سیاست مدار درایران بود که شخصیت مذهبی داشت. میرزاعلی خان در سن ۱۶ سالگی با دختر ناصرالدین‌ شاه ازدواج کرد که ثمره این ازدواج ظهیرالدوله با فروغ‌ الدوله سه پسر و چهار دختر بنام های ولیه صفا، فروغ ‌الملک، هنرمند، عارف و مشروطه‌ خواه و محمد ناصر صفا بودند. وی در سال ۱۳۰۴ وزیر تشریفات در دوران حکومت قاجار منصوب گشت. و از آن زمان به بعد در سال های مختلف حکمران شهرهای مختلفی شد، وی در سال 1365 هجری شمسی وزیر تشریفات ناصر الدین شاه، در سال 1280 هجری شمسی حکمران مازندران، سال 1285 هجری شمسی حکمران همدان، سال 1287 هجری شمسی حکمران گیلان، سال1288 هجری شمسی حکمران کرمانشاه و حکمران تهران در سال 1294 هجری شمسی منصوب شده بود و همچنین وی دو بار به حکمرانی مازندران منصوب شد.

آرامستان ظهیرالدوله تهران

ظهیرالدوله یکی از پایه گذاران نمایش و ارکسترملی در ایران بود و همچنین انجمن اخوت را در سال 1317 تاسیس کرد. این انجمن برای مبارزه خرافه‌ پرستی و استبداد تاسیس شده بود که اعضای ان حدود 110 نفر بودند. ظهیرالدوله بانی اولین اجرای کنسرت در ایران بود. این کنسرت در خانه‌ی ظهیرالدوله یا باغ خانقاه در سال ۱۲۸۸ اجرا شد. او در باغ خود جشن‌ها، نمایش‌ها و کنسرت‌هایی زیادی برپا می کرد. برای اجرای این جشن ها و کنسرت ها پدر ابوالحسن خان صبا و پدر رهی معیری نیز خیلی به وی کمک کردند. او در تاریخ ۸ تیر ۱۳۰۳ هجری شمسی در تهران بر اثر سکته قلبی در گذشت. و در قبرستان نزدیک باغ خود به خاک سپرده شد که بعد از فوت وی این قبرستان بنام ظهیرالدوله معروف گشت. مقبره او در میان امامزاده قاسم در شمیرانات و تجریش شمیران واقع شده است و بعد ها چندین تن از هنرمندان و دیگر سرشناسان ایران در جوار وی به خاک سپرده شدند.

آرامستان ظهیرالدوله تهران

مزار شاعران نامی دیگر در آرامستان ظهیرالدوله تهران

ظهیرالدوله پس از فوتش در ارامستان نزدیک سکونتش به خاک سپرده شد از آن روز به بعد آن قبرستان بنام وی معروف گشت و آن گورستان به آرامستانی برای دیگر شاعران و هنرمندان تبدیل گشت، در این آرامستان شاعران نامی و دانشمندان بزرگی طبق وصیت وی در این آرامستات دفن شدند، از این بزرگان و هنرمندان می توان به ایرج میرزا، درویش خان، ملک‌الشعرای بهار، فروغ فرخزاد، فروغ خواجه‌نوری، ملقب به همایون ‌فر، دکتر محمدحسین لقمان ملقب به لقمان‌الدوله و معین‌الاطبا، بانو قمرالملوک وزیری، اولین خواننده زن ایرانی، ندیمه اشرف پهلوی و از خاندان بزرگ خواجه ‌نوری، مشیر همایون نگارنده اولین نت پیانو در ایران، حسین تهرانی تنبک ‌زن ایرانی، نورعلی خان برومند ردیف ‌دان مشهور و نوازده تار، سه تار و تنبک، ابوالحسن خان صبا با قبری نامعلوم، حسن تقی زاده از عاملان جنبش مشروطه و رئیس مجلس سنا، حبیب‌الله سماعی، حسین تهرانی، رشید یاسمی، حسین سرور و صدها تن دیگر از مشاهیر ایران که به ترتیب در این آرامستان به خاک سپرده شدند و همچنین حدود ۲۰ تا ۳۰ قبر در این آرامستان با فامیل افخمی وجود دارد، سنگ قبرهای کوچک و بزرگ  نیز مربوط به اعضای اولیه انجمن اخوت است.

آرامستان ظهیرالدوله تهران

معماری آرامستان ظهیرالدوله تهران

این آرامستان از لحاظ معماری شباهت زیادی به گورستان پرلاشز فرانسه دارد، سنگ قبرهای موجود در این آرامستان دارای شکل های ظاهری بسیار زیبایی هستند، و بعضی از آنها نیز بسیار ساده برخی به رنگ فیروزه‌ ای و برخی به‌شکل ایستاده یا خوابیده طراحی شده اند. طراحی بسیاری از سنگ قبرها را که ببنید یه گومه ای می باشد که نمایانگر شغل و حرفه آن فردی است که در آنجا دفن شده است، به طور مثال: آرامگاه مرتضی محجوبی به شکل یک پیانو طراحی شده و آرامگاه ایرج میرزا شکل هرمی و مقبره حسین صبا که شامل دو کتاب است طراحی شده است. در بیشتر سنگ قبرهای نیز با خط کوفی نوشته های بر روی آنها حک شده است. و یا اشکالی مانند: تبرزین و کشکول بر روی آنها حکاکی شده است. در دور این ارامستان اتاق هایی وجود دارد که برای استراحت و پذیرایی از مهمانن این آرامستان استفاده می شود. این آرامستان در سال 1377 با شماره 2001 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آرامستان ظهیرالدوله تهران

ساعات بازدید از آرامستان ظهیرالدوله تهران

قبل از همه باید این را بدانید که بازدید از این آرامستان باید به صورت جداگانه یعنی تفکیک جنسیتی صورت پذیرد، یعنی آقایان و بانوان ساعات  بازدید آنها با هم فرق داشته باشد. ساعات بازدید از این آرامستان برای خانم‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و برای آقایان از ساعت ۱۳ تا ۱۵ می باشد. 

آرامستان ظهیرالدوله تهران

مسیر دسترسی به آرامستان ظهیرالدوله تهران

آرامگاه ظهیرالدوله در نزدیکی خیابان دربند و محله تجریش قرار گرفته است، که برای دسترسی به این ارامستان شما ابتدا باید خود را میدان قدس، خیابان دربند و به محله تجریش برسانید، می توانید از مترو یا اتوبوس نیز استفاده کنید که راحت ترین راه برای دسترسی می باشد، که از ایستگاه تا آرامستان باید حدود 20 دقیقه پیاده روی داشته باشید، این آرامستان در میان ساختمان های مدرن و بزرگ قرارگرفته است که زیاد قابل دیدن نیست اما می توانید براحتی آن را پیداکنید. با تهیه بلیط چارتر ارزان تبریز تهران در سایت آس چارتر از مزایا و تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

آدرس آرامستان ظهیرالدوله:

تهران، میدان قدس، خیابان دربند، خیابان ظهیرالدوله

آرامستان ظهیرالدوله تهران

جاذبه های دیدنی و نزدیک به ارامستان ظهیرالدوله

تهران همانطور که می دانید دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار زیادی می باشد، که می توانید در یکک سفر چند روزه از این جاذبه های دیدنی جذاب بازدید نمایید. در نزدیکی آرامستان ظهیرالدوله جاهای دیدنی قرار گرفته است که می توانید به بازدید از آنها نیز بپردازید. در ادامه این جاهای دیدنی را برایتان معرفی خواهیم کرد.

آرامستان ظهیرالدوله تهران

دربند تهران

یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین مناطق طبیعی و بکر تهران دربند می باشد که در نزدیکی آرامستان ظهیرالدوله واقع شده است. دربند قدمتی حدود 200 سال دارد و می توان گفت یکی از کهن ترین مناطق تهران است، این منطقه در گذشته یکی از سکونتگاه های ییلاقی برای افراد ثروتمند و پادشاه هان خصوصا در دوره قاجار بود. این منطقه ییلاقی در ارتفاع 1600 منری از سطح دریا واقع شده است. در گذشته به صورت دهکده ای بود که بعد ها به دستور رضاشاه پهلوی تعدادی ویلا و مهمان خانه و اقامتگاه در این منطقه احداث گردید. این منطقه دارای جاذبه های دیدنی بسیار زیادی می باشد از جمله تندیس بزرگ کوهنورد، تله سیژ و آبشار دوقلوی دربند که بازدید از آنها بسیارجذاب برایتان خواهد بود.

آدرس دربند: تهران، شمال تهران

آرامستان ظهیرالدوله تهران

کاخ نیاوران تهران

یکی از معروف ترین کاخ های تهران کاخ نیاوران می باشد که از جذاب ترین دیدنی های تهران می باشد. این کاخ مساحتی نزدیک به ۱۱ هکتار دارد و در منطقه خوش آب و هوای شمیرانات و نزدیک کوه های البرز قرار گرفته است. این کاخ یکی ار کاخ های ییلاقی خانواده سلطنتی محمد رضا شاه پهلوی بوده است. این کاخ شامل بخش هایی نظیر امروزه فضای باغ نیاوران را کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحب‌قرانیه و موزه حوض‌خانه، کوشک احمد شاهی، موزه جهان‌نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی و باغ کتیبه‌ها می باشد. کاخ نیاوران تهران در تاریخ ۶ خرداد سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما در مشهد می باشد.

آدرس کاخ نیاوران: میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

date_range پنجشنبه 17 آذر 1401 remove_red_eye 202 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0