{{ctrl.notification}}
آثار ملی تبریز

معرفی آثار ملی تبریز

یکی از کلان شهرهای مهم و سومین شهر بزرگ ایران است. تبریز شهر اولین هاست، نخستین هتل، نخستین سینما عمومی، نخستین کافه تریا، نخستین شهرداری و بسیاری دیگر از اولین های ایران در این شهر مدرن بنا شده اند. جاذبه های تاریخی و طبیعی در این شهر بسیار زیبا و منحصر بفرد می باشد که گردشگران ومسافران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. در این مقاله آس چارتر به معرفی آثارملی تبریز که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند می پردازد. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین زمان و کمترین هزینه بلیط هواپیما ارزان مشهد تبریز را بتوانید به راحتی تهیه نمایید.

آثار ملی تبریز

کارخانه قدیمی چرم سازی خسروی تبریز

کارخانه قدیمی چرم سازی تبریزیکی از بناهای تاریخی می باشد،مساحت این مجموعه ۳۶ هزار متر مربع شامل ۸ ساختمان سه‌ طبقه و یک ‌طبقه می ‌باشد. این کارخانه چرم سازی خسروی در سال 1310 تاسیس شد.همانطور که از نامش پیداست این کارخانه به تولید چرم و کفش فعالیت خود را آغاز کرده بود و در زمان جنگ جهانی دوم پوتین نظامی و کفش اسب سواری نیز تولید می کرد. این کارخانه در سال ۱۳۷۶ خورشیدی مرمت شد و قسمت هایی از آن به آمفی‌تئاتر، ساختمان اداری، سالن ورزشی، سلف سرویس و کتابخانه تغییرکاربری داده شد. نهایت در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ با عنوان مجموعه ساختمانهای کارخانه چرم خسروی به شمارهٔ ۲۷۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آذربایجان شرقی، تبریز، تقاطع خیابان شریعتی جنوبی و آزادی، میدان حکیم نظامی

آثار ملی تبریز

حمام نوبر تبریز

حمام نوبر یکی از آثار تاریخی شهر تبریز است که در دوره قاجار ساخته شده است و 140 سال قدمت دارد، این حمام که از سنگ و آجر و چوب ساخته شد، حمام نوبر زیربنا و مساحتی در حدود 700 متر مربع دارد. حمام نوبر در تبریز از دو بخش اصلی سربینه و گرمخانه تشکیل شده است وهشت ضلعي است كه در بخش ميانی آن طاق بندی شده و بر هشت ستون سنگی قرار گرفته است، در وسط نیز حوضی هشت گوش قرار دارد و سكوهايی بر دور آن قرار گرفته است. طاق و گنبد با ستون و سرستون های سنگی مقرنس كاری شده سربينه و از تزئیناتی نظیر آجر و كاشی و پوشش معقلی و كتيبه های مصور زیبا استفاده شده است.  اکنون این حمام سنتی به بزرگترین سفره خانه سنتی تبریز تبدیل شده است. حمام تاریخی نوبر تبریز در 1 آذر ماه سال 1378 با شماره ثبت 2512 از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آدرس حمام نوبر: استان آذربایجان شرقی، تبریز، میدان ساعت، نبش خیابان تربیت

آثار ملی تبریز

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه یا ارگ تبریز از معروف ‌ترین بناهای این شهر تاریخی ا‌ست که قدمت آن به 700 سال پیش دوره ایلخانی بازمی ‌گردد. این ارگ  با بنای شکوهمندش بازمانده مسجدی است که در بین سال های ۷۱۶ تا ۷۲۴ هجری قمری به توسط تاج الدین علیشاه جیلان تبریزی، وزیر اولجایتو و بهادر خان ساخته شد. ارگ علیشاه یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای تاریخی کشور و همچنین از جمله مهم‌ترین نمادهای شهر تبریز است. ارگ علیشاه تبریز که در قلب شهر تبریز استوار ایستاده امروزه به عنوان نماد شهر تبریز یاد می‌ شود این مسجد سه در دارد که هرکدام طاقی به عرض ۴۰ و بلندی ۲۰ پا دارد، عرض هر یک از این دیوارها نیز ۱۰ متر و داخل آنها مرکب از دو دیوار عریض است که توسط طاق‌هایی به هم متصل شده اند. ستون های دو سوی درها از سنگ های الوان ساخته شده است. بقیه طاق با گچ، مقرنس کاری و تزیین شده است. در پانزدهم دی ماه 1310 خورشیدی، ارگ تبریز و محوطه باستانی آن با شماره 170 و با عنوان مسجد علیشاه وارد فهرست آثار تاریخی ملی ایران شده است.

آدرس ارگ علیشاه: استان آذربایجان شرقی، تبریز، ضلع جنوبی تقاطع امام خمینی و خیابان فردوسی، نزدیکی محدوده میدان ساعت

آثار ملی تبریز

ایستگاه راه‌ آهن تبریز

یکی از آثار تاریخی تبریز که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است ایستگاه راه‌آهن تبریز می باشد. ایستگاه راه‌ آهن تبریز در سال ۱۲۹۵ خورشیدی با بهره‌ برداری از محور تبریز به جلفا به‌ طول ۱۴۹ کیلومتر در تبریز افتتاح شد. و بعد ها در سال ۱۳۳۷ خورشیدی در محور تبریز به تهران به‌ طول ۷۴۸ کیلومتر به بهره ‌برداری رسید. از مهم ترین ویژگی‌ های این ایستگاه می‌ توان به حمل و نقل بین‌ المللی کالا به ترکیه و اروپا از طریق محور تبریز به رازی، حمل و نقل بین‌ المللی کالا به جمهوری خود مختار نخجوان و از طریق محور تبریز به جلفا و تنها خط برقی راه‌آهن در ایران به خط برقی تبریز به جلفا اشاره کرد. این ایستگاه مهمترین ایستگاه خط راه آهن آذربایجان می باشد که در تاریخ ۱۳۹۶/۲/۱۱ خورشیدی به شمارهٔ ۳۱۷۰۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

آدرس ایستگاه راه اهن: آذربایجان شرقی، تبریز، میدان راه آهن، اداره کل راه آهن آذربایجان

آثار ملی تبریز

مقبره‏ الشعرای تبریز

مقبره الشعرای تبریز، آرامگاه بیش از چهارصد شاعر و ادیب به نام ایران به ویژه استاد شهریار، خاقانی و ... می باشد. معماری و فضاسازی زیبا و جذاب این بنا را به یکی از نمادهای  فرهنگی شهر تبریز تبدیل کرده است. این مقبره حدود  800 سال قدمت دارد و تا به امروز بیش از 400 شاعر، عارف و نویسنده را در خود جای داده و مدفن انسان های بزرگی شده است. از جمله شاعرانی چون اسدی طوسی، قطران تبریزی، خاقانی شروانی، مجیر الدین بیلقانی، ظهیر الدین فاریابی، شاهپور نیشابوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبريزی، سلمان ساوجی، قطب‌الدين شيرازی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و شکیبی تبریزی از جمله آن‌ها است. محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار نیز آخرین شاعر نامی است که در سال ۱۳۶۷ در این مقبره به خاک سپرده شده است و قبر وی در داخل فضای اصلی آرامگاه قرار دارد. این مقبره در نزدیکی بناها و مقابر معروف و تاریخی مانند ربع رشیدی، بقعه سید حمزه، مسجد صاحب الامر، خانه و موزه قاجار و .... قرار گرفته است. این مقبره در محله ای تاریخی و در نزدیکی آثار قدیمی دیگری قرار گرفته است. این بنا در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. با تهیه بلیط چارتری استانبول تبریز ارزان از سامانه آس چارتر می توانید ارزان ترین بلیط را با راحتی تهیه نمایید.

آدرس مقبره الشعرا: تبریز، خیابان ثقه الاسلام

آثار ملی تبریز

خانه حاج مهدی کوزه کنانی تبریز

خانه مشروطه تبریز که به آن همچنین موزه مشروطه یا خانه کوزه‌ کنانی نیز گفته می ‌شود منعلق به حاج مهدی کوزه‌ کنانی، از تاجران بازار تبریز یکی از حامیان مالی اصلی دوره مشروطیت بوده است، که قدمت آن به حدود ۱۵۰ سال پیش برمی‌ گردد، این بنا با مساحتی برابر با ۱۳۰۰ مترمربع، در دو طبقه در سال ۱۲۴۷ هجری خورشیدی توسط معمار تبریزی بنام حاج ولی ساخته شده است. از معماری های بی نظیر این خانه می توان به پنجره‌های ارسی، درب‌های منبت‌کاری شده، غلام گردش، کلاه فرهنگی و نورگیر اشاره کرد. در این خانه تاریخی مجسمه‌ها، عکس‌ها، تندیس‌ها و اسناد تاریخی است، این بنا تاریخی در سال ۱۳۵۴ شمسی به شماره ثبت ۱۱۷۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در سال ۱۳۶۷ توسط سازمان میراث فرهنگی کشور خریداری شده است و اکنون به موزه کوزه کنانی تغییر کاربری داده است.

آدرس خانه حاج مهدی کوزه کنانی: تبریز، غرب بازار بزرگ تبریز

آثار ملی تبریز

بازار تبریز

یکی از آثار ارزشمند در تبریز که در فهرست میراث جهانی یونسکوبه  ثبت ملی و جهانی رسیده است بازار بزرگ تبریز می باشد، این بازار یکی از بزرگ ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و وسیع‌ ترین مجموعه مسقف آجری جهان است. بازار تبریز 6500 حجره، 40 نوع شغل و صنف، 20 راسته، 35 سرا، 25 تیمچه، 11 دالان و چندین مدرسه، مسجد، کاروانسرا و حمام دارد. از معروف‌ترین و زیباترین تیمچه‌ها و راسته‌هادر این بازار تیمچه مظفریه و راسته قیصریه می باشد، در این بازار می توانید اجناس درجه یک و عالی مانند فرش دستباف، آجیل، محصولات چرمی، پارچه، ادویه، صنایع دستی و ... با قیمت‌های مناسب خزیداری کنید. این بازار به دلیل ویژگی‌های مهم معماری و تجاری در سال 1354 خورشیدی با شماره 1097 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در مرداد 1389 با شماره 1346 نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. آس چارتر بهترین مزجع ارائه دهنده بلیط هواپیما ارزان چارتری در شهر مشهد می باشد.

آدرس بازار بزرگ: تبریز، بازار بزرگ تبریز

آثار ملی تبریز

date_range چهارشنبه 04 آبان 1401 remove_red_eye 477 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 1
رویا :

ممنون ازتون بابت مقالات زیباتون اس چارتر بهترین سایت رزرو بلیط هواپیما...