{{ctrl.notification}}
آثار ملی ایران

آثار ملی ایران

کشور ایران دارای تاریخی کهن و تمدن بسیار بالایی می باشد، هر گوشه از این کشور را که بگردید جاذبه‌های گردشگری جذاب و دیدنی زیادی را خواهید دید، به همین دلیل این سرزمین یکی از مقاصد گردشگری در جهان محسوب می شود. جاذبه های تاریخی و طبیعی که بسیار معروف هستند و قدمت های طولانی دارند و جاذبه هایی که شاید تا کنون ناشناخته مانده اند و آسیب های زیادی به آنها وارد شده است و تعداد زیادی از جاذبه های تاریخی و طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند، برای حفظ آثار ملی که در سال 1309 در جزیان قانون تصویب شد که مجموعه ای از آثار تاریخی ایران طبق این قانون و برای حفاظت بیشتر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند و تحت محافظت و نظارت دولت هستند. در ادامه آس چارتر با تاریخچه فهرست آثار ملی و جاذبه های ثبت شده ایران در این فهرست آشنا خواهید شد. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما ارزان در مشهد می باشد.

 

آثار ملی ایران

تاریخچه ثبت آثار ملی ایران 

تاریخچه ثبت آثار ملی ایران به سال 1309 باز می گردد، در ابتدای امر فقط آثار و بناهای تاریخی دوره زندیه در این فهرست به ثبت می رسید و باقی آثار ثبت آن ها ممنوع بود، اما بعد از گذشت 25 سال در سال 1334 این ممنوعیت برداشته شد و آثار مربوط به دوره قاجاریه نیز در این فهرست را پیدا کرد و اولین جاذبه ای که در این فهرست به ثبت رسید کاخ گلستان بود. جالب است بدانید اینکه این آثار در جایی به ثبت برسند و بعنوان یک نماد و اثر ملی به نمایش گذاشته بشوند یکی از ایده های بسیار عالی محمدعلی فروغی بود او این طرح را در فکر ایرانیان انداخت که با ثبت قانون حفظ آثار عتیقه در مجلس بتوانند از آثار تاریخی محفاظت نمایند. طبق این نظریه و براساس این قانون کسانی که آثار ملی را در اختیار خود داشتند، مجبور شدند آنها را به دولت واگذار کنند و حتی اگر مالکی در زمین خود آثار تاریخی را کشف کرد حق استفاده از آن را ندارد و باید به دولت گزارش دهد در غیر این صورت زمین توسط دولت از وی گرفته می شود و همچنین اگر کسی به این آثار هرگونه آسیبی را برسانند مجبور به پرداخت جریمه می شوند. در ضمن آثاری که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت می رسند از پرداخت عوارض شهرداری معاف می باشند.

جالب است بدانید هر اثر تاریخی که دارای مشخصات و ویژگی ها و مشخصه های که تعیین شده است در این فهرست به ثبت ملی می رسند و این مشخصه های باید حتما ارزش تاریخی یا فرهنگی بالایی داشته باشند و یک بخش از تاریخ ملی یا بین‌المللی را در خود داشته باشند. مربوط به افراد برجسته و و معروف تاریخ کشورمان باشد و زندگی و شخصیت آنها را به نمایش گذاشته باشد. آن اثر تاریخی اطلاعاتی درباره فرهنگ و تمدن بشری تاریخ علوم و فنون هنرها و درباره تاریخ و معارف انسانی را بتواند در سطح ملی یا بین ‌المللی ارائه دهد. مبدا تاریخی یا یک نقطه عطف در تاریخ را داشته باشد و مشخصه دیگر اینکه آن آثار تاریخی در میان مردم از احترام و جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. که سازمان میراث فرهنگی وظیفه تشخیص این آثار را برعهده دارند که این اثر تاریخی قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارند.

 

آثار ملی ایران

جاذبه هایی که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند

تعداد جاذبه هایی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند حدود 48 هزار می باشد، از این جاذبه ها می توان به تپه لالار، شهر دره شهر، تپه طرهان، تپه های لارت، خرابه های نزدیک اندرکش، تپه سیلک، طاق نصرت رامهرمز، شهر باستانی شوش، بقعه دانیال نبی، آثار کوه خواجه، عالی قاپو، چهلستون، لوح سنگی سرپل ذهاب، مقبره سنگی دکان داوود، مسجد جامع تبریز، زیگورات چغازنبیل،علم کوه، غارعلیصدر، لاله های واژگون، کوه دماوند، دریاچه اوان، غارقوری قلعه، آبشار بیشه، پارک ملی گلستان، آبشار گنجنامه و ... می باشد. که اسم تعدادی از آنها را برای شما آوردیم که در ادامه چند مورد از آنها را برایتان معرفی خواهیم کرد.

 

طاق نصرت رامهرمز

یکی از آثار ملی ثبت شده در کشورمان ایران مربوط به دوران ساسانی است، این اثر تاریخی از با ارزش ترین آثار در ایران است که در تاریخ 24 شهریورماه سال 1310 در مجموعه آثار تاریخی ایران به شماره 50 به ثبت رسیده است، این اثر تاریخی در شهر رامهرمز خیابان طالقانی غربی روبروی پاساژ احمدی قرار گرفته است.

 

آثار ملی ایران

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل از دیگر آثار تاریخی دیدنی از تاریخ و تمدن با شکوه ایران می باشد، چغازنبیل از آثار بجا مانده از شهر باستانی دور اونتاش می باشد، این شهر متعلق به ۳۲۰۰ سال و مربوط به تمدن عیلامی ها است، این مکان در گذشته پرستشگاهی برای عیلامیها بود، که برای ستایش ایزد نگهبان شوش به نام ایتشوشیناک ساخته شده بود. زیگورات چغازنبیل قدیمی ترین بنای تاریخی شناخته شده در ایران که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با تهیه بلیط هواپیما ارزان مشهد آبادان از سایت آس چارتر از تخفیفات ویژه ای برخوردار شوید.

 

غارعلیصدر

یکی از منحصربفردترین جاذبه های طبیعی در ایران، غار علیصدر می باشد. این غار یکی بزر‌گ ‌ترین غارهای آبی جهان محسوب می شود، که قدمت آن به دوران دوم زمین ‌شناسی یا ژوارسیک به ۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل باز‌می‌ گردد. این غار دارای دالان‌های زیبا پرپیچ ‌و‌خم و دهلیزهای متعدد و چشم ‌نوازی می باشد که شما را حیرت ‌زده خواهد کرد. درون غار علیصدر از مجموعه رشته آب ‌ها دریاچه‌هایی به وجود آمده‌ است که می توانید با قایق در این دریاچه ها به تفریح بپردازید. غار علیصدر بعنوان بیست و سومین یک اثر طبیعی ملی در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسیده است.

 

آثار ملی ایران

تپه سیلک

تپه سیلک بعنوان یکی از قدیمی ‌ترین نیایشگاه مردمان باستانی ایران بوده است، که در سال 1310 شمسی در جنوب غربی کاشان کشف گردید، تپه سیلک قدمتی بیش از 8000 سال دارد و مربوط به دوره قبل از میلاد می باشد و قدیمی ترین سکونت ‌گاه‌ فلات مرکزی ایران و قدیمی ترین تمدن‌ شناخته ‌شده در جهان محسوب می شود. تپه سیلک، این منطقه‌ ای باستانی آثار با ارزشی ار دوران مختلف تاریخی همچون عصر نوسنگی، عصر مس و سنگ، دوران شهرنشینی، عصر آهن و دوره ماد را در خود جای داده است. این بنای باستانی در تاریخ ۲۴ شهریور سال  ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

 

علم کوه

از دیگر آثار طبیعی ملی ایران علم‌ کوه می باشد، این کوه دومین قله مرتفع ایران است که حدود 4850 متر ارتفاع دارد. این کوه هرساله محل صعود کوهنوردان و صخره نوردان از سراسر کشور و سایر نقاط جهان می باشد و جز مناطقی است که تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد، این اثر طبیعی همچنین زیستگاه گونه های جانوری نظیر کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، کبک دری می باشد و پوشش گیاهی آن نیز شامل ارس خزنده، گیاهان بالشتکی مثل کلاه میرحسن، چوبک و گون است. این کوه بعنوان یک اثر طبیعی و ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

بقعه دانیال نبی

یکی از بناهای تاریخی در ایران که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، آرامگاه دانیال نبی می باشد. این آرامگاه در سال ۱۲۴۹ شمسی به دستور روحانی شیعه جعفر شوشتری و توسط حاج ملاحسین معمار در شهر قدیمی شوش ساخته شد. این بنا از مهم ترین جاهای دیدنی شوش است که برای مردم این منطقه بسیار قابل احترام و با ارزش است و از زائران مسلمان و غیرمسلمان از داخل و خارج از کشور از این آرامگاه بازدید می کنند. دانیال یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل کی باشد که در قرن هفتم قبل از میلاد در این منطقه زندگی می کرده است، این آرامگاه از نظر معماری دارای معماری متفاوتی می باشد و دارای گنبدی منحصر‌به ‌فرد مخروطی شکل است که بسیار جذاب و دیدنی می باشد. این ارامگاه در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران  قرار گرفت.

 

آثار ملی ایران

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز از دیگر بناهای تاریخی و دیدنی در ایران که متعلق به قرن پنجم تا ششم هجری در دوران حکومت پادشاهان سلجوقی می باشد. این مسجد تاریخی به نام های مسجد جمعه و جامع کبیری نیز معروف می باشد. این مسجد محلی برای برگزاری نماز می باشد و کاربری دیگری نداشته است. مسجد جامع تبریز در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ هجری شمسی به‌عنوان یکی از آثار ملی با شماره‌ ثبت ۱۷۱ به ثبت رسیده است. آس چارتر به شما این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه و کمترین زمان بتوانید بلیط هواپیما ارزان چارتر تهران تبریز را در این سامانه به راحتی دریافت نمایید. 

 

 

آثار ملی ایران

لاله های واژگون

یکی از مهم ترین و زیباترین دشت هایی طبیعی در ایران که جزو آثار طبیعی ملی در ایران بشمار می رود، دشت لاله های واژگون می باشد، این دشت حدود 3600 هکتار وسعت دارد و از جذاب ترین آثار طبیعی ودیدنی جذاب در استان چهارمحال و بختیاری می باشد. در این دشت نادرترین و با ارزش ‌ترین گل های جهان وجود دارد، این گل ها به رنگ قرمز و زرد در این دشت می روید که به لاله نرگسی معروف است. ای لاله های واژگون در دامنه ای صخره ای این منطقه سازگاری بسیار زیادی دارند و ارتفاع آنها به حدود 50 تا 70 سانتی متر می رسند. این منطقه زیبا با طبیعتی بی نظیر بعنوان یک اثر ملی طبیعی در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده و همچنین تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد.

 

آثار ملی ایران

آبشار بیشه

استان لرستان حدود 50 آبشار کوچک و بزرگ جذاب تماشایی را در خود جای داده است، از معروف ترین آبشارهای جذاب این استان، آبشار بیشه می باشد، این آبشار در منطقه ‌ای کوهستانی و در دامنه‌های رشته کوه زاگرس قرار دارد و حدود 48 متر ارتفاع و حدود 20 متر عرض دارد، آبشار بیشه از مناطق گردشگری طبیعی استان لرستان که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند، این منطقه بکر علاوه بر آب ‌وهوای خنک و دلپذیر دارای چشمه‌های پر آب متعدد، جنگل‌های پهناور بلوط، کوه های مرتفع و سرسبز و منظره زیبای ریل قطار می باشد. این آبشار در اسفندماه ۱۳۸۷ بعنوان چهل ‌وهشتمین اثر ملی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

 

غارقوری قلعه

غارقوری قلعه یکی از شگفت ‌انگیزترین غارهای کشور و از  جاذبه های دیدنی و طبیعی در استان کرمانشاه در دامنه کوه شاهو از رشته‌کوه‌های زاگرس می باشد، این غار زیبا و منحصربفرد بزرگ ‌ترین غار آبی آسیا و طولانی‌ ترین غار آبی کشور است که داخل آن جاذبه های بی بدیلی همچون قندیل‌ها و تالارهای سحرانگیز زیبا به نام ‌های عروس، بتهوون، نماز و چهار آبشار را در خود جای داده است، اگر به غارنوردی علاقه مند هستید می توانید از این غار بازدید نمایید. غار قوری قلعه بعنوان هفتمین اثر طبیعی تحت حفاظت سازمان محیط ‌زیست کشور قرار دارد  و در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور در سال ۱۳۸۷ به ثبت رسید.

 

آثار ملی ایران

عالی قاپو

در میدان نقش جهان اصفهان بنای تاریخی بسیار زیبایی با معماری منحصربفرد و جذاب وجود دارد که به دوران حکومت صفویان باز می گردد، این عمارت باشکوه دارای بخش هایی نظیر: سر در ورودی کاخ، تالارهای مجلل، تالار موسیقی و ... دارد، این عمارت در گذشته بنام های دولتخانه مبارکه نقش جهان و قصر دولتخانه نیز معروف بوده است. جالب است بدانید پایه‌های اصلی این عمارت از چوب می باشد. کاخ عالی قاپو مساحتی حدود ۱۸۰۰ متر مربع و  ۳۸ متر ارتفاع در 6 طبقه می باشد. کاخ عالی قاپو نمونه شاهکار معماری ایران بعنوان بنای تاریخی با ارزش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

 

نویسنده: شادی شادکام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

date_range پنجشنبه 26 مرداد 1402 remove_red_eye 5910 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0

جاذبه های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران کدام می باشد؟

مقبره سنگی دکان داوود، مسجد جامع تبریز، عالی قاپو، چهلستون و ... از آثار تاریخی در فهرست آثار ملی ایران می باشند.

جاذبه های طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران کدام می باشد؟

جاذبه های طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران شامل غارعلیصدر، لاله های واژگون، کوه دماوند، دریاچه اوان، غارقوری قلعه، آبشار بیشه، پارک ملی گلستان، آبشار گنجنامه می باشد.

قدمت تپه سیلک چقدر می باشد؟

تپه سیلک قدمتی بیش از 8000 سال دارد و مربوط به دوره قبل از میلاد می باشد

کاخ عالی قاپو در کجا قرار دارد؟

کاخ عالی قاپو در شهر تاریخی اصفهان در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد.