{{ctrl.notification}}
Maulanas tomb in Konya

آرامگاه مولانا در قونیه

ترکیه از کشورهای توریستی و گردشگری در جهان که دارای شهرهای تاریخی و جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد، قونیه نیز یکی از شهرهای مذهبی و پهناورترین استان ترکیه بشمار می رود،  قونیه از شهرهایی است که دارای جاذبه های تاریخی و مذهبی می باشد و جاذبه های گردشگری و طبیعی آن بسیار کم می باشد، اما همچنان از شهرهای پرگردشگر در ترکیه می باشد، از جاذبه های تاریخی و مذهبی معروف در قونیه که باعث معروفیت این آرامگاه نیز می باشد وجود آرامگاه جلال‌ الدین محمد بلخی معروف به مولوی یا مولانا شاعر ایرانی می باشد. در ادامه همراه آس چارتر باشید تا با این آرامگاه بیشتر آشنا شوید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط هواپیما در شهر مشهد می باشد.

زندگی نامه مولانا قونیه

جلال الدین محمد بلخی شاعر بزرگ و برجسته ایرانی در تاریخ ۶ ربیع ‌الاول سال ۶۰۴ هجری قمری مصادف با ۱۵ مهرماه سال ۵۸۶ شمسی در بلخ به دنیا آمد. بلخ در زمان ولادت این شاعر بزرگ جزئی از خاک ایران و از توابع خراسان محسوب می شد که امروزه بلخ در مرکز استان مزار شریف افغانستان قرار دارد، جلال الدین محمد بلخی به نام های مولانا، مولوی، رومی شاعر، ملای رومی، خداوندگار و جلال ‌الدین معروف بود. پدر و مادر مولوی از شاهزادگان ترک خوارزمشاهی و از بزرگان عرفان بودند، جلال الدین محمد بلخی در سن ۱۸ یا ۱۹ سالگی با گوهرخاتون دختر خواجه لالای سمرقندی ازدواج کرد و ثمره این ازدواج دو فرزند پسر شد. جلال الدین محمد بلخی زندگی پربار و بسیار پرفرازونشیبی را طی نمود و پشت سرگذاشت و سرانجام  بر اثر یک تب طولانی در تاریخ ۵ جمادی الاخر سال ۶۷۲ قمری از دنیا رفت، جالب است بدانید مردم قونیه بعد از درگذشت این عالم و شاعر بزرگ تا ۴۰ شبانه ‌روز عزاداری نمودند.

معرفی آرامگاه مولانا در قونیه

آرامگاه مولانا بر روی تپه‌ ای در قدیمی ‌ترین منطقه شهر قونیه واقع شده، این آرامگاه در گذشته باغی بوده با گل های رز بسیار زیبا که پدر مولانا این باغ رز که ارم باغچه نام داشته را به مولانا ارث می دهد، مولانا بعد از فوت پدرش در این باغ دفن می شود و مولانا نیز بعد از درگذشت در کنار پدرش دفن شد. قدمت آرامگاه مولانا به سال ۶۷۳ هجری باز می گردد که یک سال بعد از فوت مولانا ساخته شد، که امروزه میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا می باشد.

معماری آرامگاه مولانا در قونیه

آرامگاه مولانا در قونیه در سال ۶۷۳ هجری به دستور همسر امیر سلیمان سلجوقی در زمینی به مساحت ۶۵۰۰ متر مربع ساخته شد، آرامگاه مولانا در ابتدای ساخت بنایی استوانه‌ ای‌ شکل با یک گنبد فیروزه ‌ای بود که امروزه بعنوان سمبل و نمادی در شهر قونیه بشمار می رود، بعد از یک قرن بخش هایی به این آرامگاه اضافه گردید، که به سال های ۱۴۸۱ تا ۱۵۱۲ باز می گردد که به دستور بایزید دوم عثمانی بخش هایی به این آرامگاه اضافه گردید که مساحت آن به حدود ۱۸ هزار مترمربع رسید. آرامگاه مولانا دارای معماری زیبا و خاص با گنبد سبز مخروطی ‌شکل که از دور جلوه بی نظیری دارد و هر بیننده را به سوی خود می کشاند. گنبد سبز مخروطی آرامگاه مولانا ۲۵ متر ارتفاع دارد و بر روی چهار ستون بنا شده که مقبره مولانا و فرزندش در زیر آن قرار گرفته است، این آرامگاه دارای سبک معماری عثمانی و سلجوقی می باشد، و گنبد آن توسط معمار حرفه‌ ای بدرالدین تبریزی ساخته شده، وی ۱۲ تکه سفالی به نیت ۱۲ امام در این گنبد کار گذاشته است.

بخش ‌های مختلف آرامگاه مولانا قونیه

آرامگاه مولانا دارای بخش های بسیار زیادی می باشد، که در ادامه با بخش های این آرامگاه آشنا خواهید شد.

 

ورودی های آرامگاه مولانا قونیه

آرامگاه مولانا دارای مساحت بسیار زیادی می باشد،  به همین دلیل درقسمت هایی از آن برای ورود و خروج درب های قرار دارد تا از شلوغی و تردد راحت تر مردم جلوگیری شود، بزرگ‌ ترین ورودی این آرامگاه درب اصلی موزه مولانا می باشد.

ورودی اصلی آرامگاه مولانا قونیه

آرامگاه مولانا دارای یک درب اصلی بزرگ می باشد، این درب دارای چشم انداز بسیار زیبایی از آرامگاه و محوطه باز آن است، که بعد از ورود گنبد سبز رنگ مخروطی شکل را خواهید دید و حیاطی وسیع سنگ فرش شده و سنگ قبر درویشان از دیگر دیدنی هایی می باشد که در بدو ورود خواهید دید. همچنین حوضچه وسط حیاط که به چشمه تزکیه معروف است نیز در وسط حیاط آرامگاه قرار دارد. با تهیه بلیط هواپیما تهران استانبول در سایت آس چارتر از تخفیفات ومزایای ویژه ای برخوردار شوید.

اتاق آرامگاه مولانا قونیه

آرامگاه مولانا دارای اتاقی می باشد که از مهم‌ ترین بخش آرامگاه می باشد، در این اتاق قدمت آن به دوره سلجوقیان برمی‌ گردد قبرهای مریدان مولوی و همچنین مقبره پدر مولانا، همسر و فرزندان مولانا قرار گرفته است که در مجموع ۱۰ قبر می شود، این مقبره ها دارای معماری جالبی می باشد، که قبرها به شکل کلاه‌ های صوفیان و درویش ها ساخته شده است. در ای اتاق همچنین منبت ‌کاری و حکاکی های زیبایی وجود دارد که آیاتی از قرآن حک شده است. همچنین این سنگ قبرها با با پارچه‌ ای طلاکوب از جنس مخمل مرغوب که آیه‌ های قرآن روی آن نوشته‌ شده است، پوشانده شده، این پارچه ها هدیه سلطان عبدالحمید دوم، پادشاه عثمانی بوده است.

سنگ قبر مولانا قونیه

مقبره مولانا دارای ضریحی می باشد که بر روی آرامگاه قرار گرفته است، این ضریح به دوره سلجوقیان روم باستان باز می گردد که شاهکاری از هنر منبت کاری در آن دوره می باشد، بر روی این ضریح آیاتی از قرآن و اشعاری از شاعر و صوفی بزرگ مولانا جلال ‌الدین محمد بلخی حک شده است.

بهترین فصل سفر به قونیه و بازدید از آرامگاه مولانا

قونیه دارای آب و هوایی سرد و نیمه خشک می باشد، در تابستان ها دمای هوا به بالای 40 درجه می رسد و میانگین دمای آن در تابستان حدود 30 درجه و در زمستان حدود 2 درجه سانتی گراد می باشد. اگر از گرمای تابستان فراری هستید و نمی توانید گرمی هوا را طاقت بیاورید بهتر است در فصل پاییز و زمستان به قونیه سفر کنید.

بزرگداشت مولانا در قونیه

مولانا جلال الدین بلخی شاعر بزرگ ایرانی که آرامگاه وی در شهر قونیه قرار دارد، آرامگاه این شاعر پر آوازه ایرانی در میان مردم این شهر دارای ارزش بالای و اهمیت ویژه ای می باشد. کسانی که ارادت خاصی به این شاعر پرآوازه دارند سالانه از آرامگاه مولانا بازدید می کنند، به همین عنوان سالانه  در ماه دسامبر مراسم بزرگداشتی برای این شاعر نامدار و مشهور ایرانی برگزار می شود.

مسیر دسترسی به آرامگاه مولانا قونیه

آرامگاه مولانا در منطقه کاراتای، محله عزیزیه، خیابان مولانا، مسجد سلیمیه قرار گرفته است، برای دسترسی به آرامگاه مولانا می ‌توانید از وسایل نقلیه مانند: تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده کنید.

date_range شنبه 15 اردیبهشت 1403 remove_red_eye 24 بازدید favorite_border 0 chat 0
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09300091160
09300091160
پرواز خارجی
09300091160
09300091160
اتوبوس
09300091160
09300091160
تور داخلی
09300091160
09300091160
تور خارجی
09300091160
09300091160
بیمه مسافرتی
09300091160
09300091160
ویزا
09300091160
09300091160
ثبت نظر
chat 0